اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

حضور پررنگ چینی‌ها در بندهای آیین‌نامه واردات خودرو

با اینکه بیش از دو ماه از انقضای قانون منع واردات خودرو می‌گذرد، ولی هنوز آیین‌نامه‌ای برای ازسرگیری واردات به تصویب نرسیده است. با این حال اظهارات جسته و گریخته از سوی برخی مسئولین و نهادهای دخیل، به حضور پررنگ چینی‌ها در بندهای آیین‌نامه واردات خودرو اشاره می‌کند.

آیین‌نامه واردات خودرو دارای شروط متعددی است که فرایند ورود خودروهای خارجی به کشور را محدود می‌کند. با این حال طبق اظهارات مسئولین مربوطه، یک بند جدید در آیین‌نامه نوشته شده و آن، واردات خودرو به شرط انتقال تکنولوژی است.

شرط انتقال تکنولوژی به این معنی است که واردکننده حین واردات خودرو، فناوری به‌کاررفته برای ساخت آن را نیز به کشور انتقال دهد تا بدین ترتیب دولت بتواند خطوط مونتاژ خودروهای جدید را فعال کند. این بند در شرایط عادی موجب ارتقای صنعت خودروسازی داخلی می‌شود، ولی با توجه به تحریم‌های گسترده فعلی، بعید به نظر می‌رسد کشوری تمایل به تبادل تکنولوژی با کشورمان داشته باشد.

چینی‌ها و روس‌ها احتمالا تنها کشورهایی خواهند بود که مطابق با بندهای آیین‌نامه واردات خودرو توانایی و تمایل برای همکاری با صنعت خودروسازی کشورمان را خواهند داشت و در نهایت می‌توانند محصولاتی را راهی جاده‌های ایران کنند.

با توجه به تحریم‌های بین‌المللی، تا زمانی که برجام به سرانجام خوشایندی نرسد و مشکل FATF حل نشود، به غیر از چین و روسیه، نمی‌توان انتظار همکاری از کشورهای دیگری را داشت. از آنجا که روسیه خود درگیر تحریم‌های شدید و کمبود قطعات در صنعت خودروسازی است، چین بهترین شریک ایران برای سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی محسوب می‌شود.

/blog/news-china-manufacturers-clauses-car-import-regulations/amp/
اخبار واردات خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید