دستور قضایی ترخیص خودروهای دپوشده در بنادر هرمزگان صادر شد

0 1,187

از ابتدای سال تا کنون، حدود هزار خودروی هیوندای در مدل‌های مختلف توسان، النترا، کریتا و … در بنادر و گمرکات استان هرمزگان دپو شده‌اند. رئیس‌کل دادگستری این استان شخصا وارد عمل شده و دستور ویژه‌ ترخیص خودروهای دپوشده در بنادر هرمزگان را صادر کرده است.

مجتبی قهرمانی، رئیس‌کل دادگستری هرمزگان از مدیران بخش‌های ذی‌ربط از جمله گمرکات، بنادر و دریانوردی و همچنین مدیران کل استاندارد خواسته است هرچه سریع‌تر تکلیف خودروهای دپوشده را مشخص کنند و اقدامات لازم برای ترخیص آن‌ها را انجام دهند. وی همچنین به سازمان تعزیرات دستور داده است که نظاره‌گر عملکرد واردکنندگان باشد تا مبادا انبار و پارکینگ گمرکات و بنادر، به محلی برای احتکار کالاهای وارداتی تبدیل شود.

دپوی خودروها مجازات دارد

قهرمانی ضمن صدور دستور قضایی برای ترخیص خودروهای دپوشده در بنادر هرمزگان و گمرکات این استان، به واردکنندگان هشدار داده است که معطلی بدون توجیه در ترخیص خودروها با هدف احتکار و افزایش قیمت آن‌ها، نوعی تخلف محسوب می‌شود که ضمن تشکیل پرونده قضایی، سازمان تعزیرات به‌طور قاطعانه با متخلفین برخورد خواهد کرد.

به‌دنبال صدور دستور قضایی از جانب رئیس‌کل دادگستری هرمزگان، ناظر گمرکات این استان هم توضیحاتی را درباره خودروهای وارداتی ارائه کرده است. به گفته وی، ۱۰۱۰ خودروی خارجی از ابتدای سال تاکنون وارد بنادر استان هرمزگان شده‌اند که عملیات خوداظهاری تنها برای ۳۳۵ مورد از آن‌ها صورت گرفته است. به بیان دیگر، ۶۷۵ دستگاه خودرو هنوز از طرف صاحبان کالا اظهار نشده‌اند.

از طرف دیگر، سازمان ملی استاندارد و همین‌طور سازمان توسعه تجارت، نقش تعیین‌کننده‌ای در ترخیص خودروهای دپوشده در گمرک دارند. تا زمانی‌که مجوزهای لازم از سوی این دو سازمان برای گمرک ارسال نشود، هیچ اقدامی از سمت گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی انجام نخواهد شد.

سازمان ملی استاندارد به‌تازگی مجوز ترخیص بسیاری از خودروهای وارداتی چانگان و کیا را صادر کرده است. در صورت تأییدیه تطبیق نوع کالا و محصول وارداتی، مجوز ترخیص در کمتر از ۲۴ ساعت صادر می‌شود. اما ازآنجاکه ۶۷۵ دستگاه خودرو در هرمزگان هنوز خوداظهاری نشده‌اند، مقصر معطلی را می‌توان صاحب کالا یا همان واردکننده محترم در نظر گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.