رکود کامل در بازار خودرو پایتخت حکم‌فرما شده است

0 1,494

با توجه به نرخ معاملات خودرویی در چند روز گذشته و همچنین بر اساس گزارش رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، یک رکود کامل در بازار خودرو پایتخت حکم‌فرما شده و خرید و فروش تقریبا به صفر رسیده است.

به دلایل متعدد، یک رکود بی‌سابقه در بازار خودرو تهران به‌وجود آمده و معاملات خودرویی تنها در صورتی انجام می‌شود که فروشنده رقمی پایین‌تر از قیمت بازار را پیشنهاد دهد. علیرغم کاهش قیمت خودروهای مونتاژی و خودروهای داخلی در سه هفته گذشته، ظاهرا متقاضیان خودرو انگیزه خود برای خرید را از دست داده و همین موضوع موجب رکود کامل در بازار خودرو پایتخت شده است.

به عقیده برخی کارشناسان حوزه، متقاضیان خودرو دیگر توان خرید این کالای گران‌قیمت را ندارند، و با اینکه قیمت‌ها در چند هفته اخیر افت کرده‌اند، ولی وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور باعث شده افراد بودجه کافی برای سرمایه‌گذاری روی خودرو را نداشته باشند.

از طرف دیگر، امید به واردات خودروهای دست‌دوم نیز هنوز از بین نرفته و بسیاری افراد منتظر ورود خودروهای خارجی کارکرده هستند. کیفیت پایین محصولات داخلی و نداشتن اطمینان به آن‌ها، باعث شده مشتریان خودروهای دست‌دوم خارجی را به خودروهای صفر داخلی ترجیح بدهند و بودجه خود را برای خرید آن‌ها کنار بگذارند.

دلالان و رکود بازار!

در این میان بد نیست به کاهش فعالیت دلالان و افراد سودجو هم اشاره کرد که نقش مهمی در رکود کامل در بازار خودرو پایتخت ایفا می‌کند. دلالان، عمده‌ترین خریداران خودرو هستند و حالا که قیمت خودروها تاحدی تنظیم شده، فعالیت آن‌ها سود چندانی به‌همراه ندارد. از طرف دیگر، عرضه خودروهای داخلی در نوبت اول و دوم طرح‌ فروش جامع از طریق سامانه یکپارچه فروش افزایش یافته و همین امر باعث شده خرید و فروش در بازار آزاد به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.

به عقیده رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، دخالت شورای عالی رقابت و قیمت‌گذاری جدید خودروهای داخلی و مونتاژی تأثیر بسیاری در بازار دارد و حتی ممکن است انحصار طولانی‌مدت این بازار را از میان بردارد. رکود کامل در بازار خودرو پایتخت یک وضعیت موقتی به حساب می‌آید که به شرط کاهش نیافتن تیراژ خودروهای مونتاژی، تداوم تولید خودروهای داخلی و ارزانی بیشتر خودروها، به‌تدریج از بین می‌رود و بازار مجددا به تکاپو می‌افتد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.