اختلاف میان شورای رقابت و مونتاژکاران برطرف شد

13 85,098

در طی جلسه اخیر بین نمایندگان وزارت صمت و همین‌طور اعضای شورای عالی رقابت، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و مدیران شرکت‌های خودروساز خصوصی، پرونده قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی یک‌بار برای همیشه بسته شد. تبعیت مونتاژکاران از قیمت‌گذاری جدید شورای عالی رقابت، مهم‌ترین ماحصل این جلسه به حساب می‌آید.

البته از آنجا که قیمت‌گذاری تکلیفی بر اساس دلار ۲۸ هزار تومانی محاسبه شده، برخی مونتاژکاران تأکید داشتند که اجرای این قیمت‌ها به ضرر آن‌ها تمام می‌شود. برای جلوگیری از زیان خودروسازان و به‌دنبال آن پیشگیری از تضعیف بازار خودروهای مونتاژی، قرار شد شورای عالی رقابت بار دیگر قیمت‌ها را مورد بررسی قرار بدهد و نهایتا تا روز پنجشنبه، قیمت نهایی خودروهای مونتاژی را اعلام کند.

به گفته یکی از اعضای سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کشور، تمام مدیران شرکت‌های خصوصی اعم از بهمن موتور، کرمان موتور، فردا موتور، مدیران خودرو و … قیمت‌گذاری جدید شورای عالی رقابت را پذیرفته و از قانون جدید پیروی خواهند کرد. مدیران بخش خودروسازی هم  در مقابل، تشدید نظارت بر قیمت مواد اولیه و تعرفه‌های سنگین گمرکی را درخواست کرده‌اند.

عرضه خودروهای مونتاژی تنها در سامانه یکپارچه تخصیص!

جلسه اخیر در ساختمان وزارت صمت به غیر از تبعیت مونتاژکاران از قیمت گذاری جدید شورای رقابت، پیامد دیگری را نیز به همراه داشت. ضوابط جدیدی توسط سازمان حمایت برای خودروسازان مونتاژی اعلام شده که یکی از مهم‌ترین بندهای آن، عرضه خودروهای مونتاژی تنها در سامانه یکپارچه تخصیص و برخورد شدید سازمان تعزیرات حکومتی با گران‌فروشی است.

در ضمن، شرکت‌های وابسته به محصولاتی که هنوز قیمت آن‌ها توسط شورای عالی رقابت اعلام نشده، موظف هستند هر چه سریع‌تر نسبت به ارائه مستندات لازم برای تعیین قیمت اقدام کنند و قیمت خودرو در قراردادهای منعقده را بر اساس قیمت مصوب، تنظیم کرده و مابه‌التفاوت احتمالی را به خریدار بازگردانند.

بنابراین پس از اعلام نهایی قیمت خودروهای مونتاژی، تبعیت مونتاژکاران از قیمت گذاری جدید شورای عالی رقابت قطعی است و سردرگمی متقاضیانی که مایل به خرید خودروی مونتاژی در سامانه یکپارچه تخصیص هستند، از بین می‌رود. فروش خودرو با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب، به عنوان قانون‌شکنی و تخلف در نظر گرفته می‌شود که برخورد تعزیراتی دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
13 نظرات
  1. سهیل
    سهیل می گوید

    الان تکلیف کسانی که بخاطر گران فروشی مونتاژکاران، مبلغ بسیار بیشتری برای خرید خودرو هزینه کرده اند، چه می شود؟
    باید کلیه قراردادهایی که شرکت های خصوصی مونتاژکار از ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ و بعد جلسه ۵۴۳شورای رقابت و اعلام عدم مجوز افزایش قیمت به شرکت های مونتاژکار، توسط آنان به مصرف کنندگان برگردد، چه طرح فروش فوری، چه اقساطی و چه طرح اول یکپارچه خودرو.
    طبیعتا شرکت های خودروسازی پول را بدون شکایت بر نمی گردانند و بنابراین باید شورای رقابت و سازمان حمایت دستورالعملی تهیه و به شرکت ها ابلاغ و بازرسی صمت نظارت کند.

  2. ناشناس
    ناشناس می گوید

    چرا قیمت خودروهای دیگر خودروسازان رو زودتر اعلام نمی کنند تا تکلیف مردم مشخص شود،الان لاماری فراخوانی که زده تا چهارم خرداد باید کل مبلغ رو واریز کنیم و مانند خودروسازهای دیگر ۴۷۰ میلیون قیمت لاماری رو زیاد کرده ،لاماری یک میلیارد رو الان باید یک میلیارد و پانصد و شصت میلیون بخریم ،هیچکس هم از آرین پارس موتور بازخواست نمی کنه ،شمایی که میگید پرداخت کنید و بعد از اعلام قیمت برمی‌گردانند ،پانصد میلیون اضافه رو جور کردن میدونید یعنی چه؟ مجبوریم نوبتمون رو سوخت بدیم وچون انصراف هم ندادیم،در مرحله دوم هم نمی تونیم شرکت کنیم،از اینجا مونده واز اونجا رونده شدیم ،اینه وضعیتی که برای مردم درست کردند

  3. رضا
    رضا می گوید

    این چه مملکتی یه داریم آخه من طرح یکپارچه ثبت‌نام کردم میخوام کوئیک جی ایکس انتخاب کنم ولی هنوز قیمت اعلام نشده تورو خدا سریعتر اعلام کنین تا تکلیفمون روشن بشه

  4. مهدی
    مهدی می گوید

    حالا . منی که در نوبت اول جی ۴ برنده شده بودم برای تابستان . انصراف دادم تکلیفم چی میشه . چون قیمت‌ها رو بردن بالا انصراف دادم

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      میتونید دوباره ثبت نام کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  5. علی
    علی می گوید

    س.بنده در دور قبلی سامانه یکپارچه به خاطر افزایش قیمت مدیران خودرو انصراف دادم.تکلیف من چی میشه؟؟؟

  6. علی
    علی می گوید

    هرکاری بکنید قیمت شورای رقابت تغییر نمی کنه

  7. رضا
    رضا می گوید

    پس تکلیف خریدارانی که با قیمت گزاف کمتر از یکماه پیش از مدیران خودرو یا هر خودروسازی در طرح های تخضیص خودرو بحساب شرکت پول واریز کرده و هنوز خودرویی تحویل نگرفته تا یک میلیارد تومن ضرر کرده اند چی میشه؟ شفاف سازی کنید تکلیف حواله ها چیه؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      طبق قانون باید وجه اضافی به خریداران بازگردانده شود.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  8. اکبر
    اکبر می گوید

    نظر من اینه ک این بلبشو ک درست شده ،جمع نمیشه شورای رقابت تا الان چ غلطی میکرد ،فقط مصوبه ،فقط آیین نامه ،فقط دستورالعمل ،ولی هیچ تفاوتی در عمل وجود نداره

  9. حسین
    حسین می گوید

    اونوقت تکلیف ماشینهای احتکاری زمان دلار ۲۸ و پایینتر چی میشه؟

  10. خریدار
    خریدار می گوید

    کجای شرح بالا اختلاف بین شورای رقابت ومونتاژکاران حل شد.حالا باید تایک روزمانده به پایان مرحله دوم مردم صبرکنند.ودرروزپایانی هجوم وترافیک ثبت نام

  11. رضا عزیزی
    رضا عزیزی می گوید

    سلام. ما و چندین نفر در طرح یکپارچه خودرو مرحله اول که خودروی تیارا شرکت مکث موتور انتخاب کردیم، با اینکه نوبت تحویل برخی بهار ۱۴۰۲بوده و برخی پاییز و زمستان تا کنون هیچ گونه اطلاع رسانی و فراخوان جهت تکمیل ثبت نام یا واریز وجه از طرف شرکت مذکور صورت نگرفته و تلفن های شرکت و حتی نمایندگی ها رو پاسخگو نیستند. ما ۱۰۰میلیون وکالتی گذاشتیم و علاوه بر آن سهمیه ثبت نام خودرویمان هم عملا باطل شده است. و شرکت مکث موتور تکلیف تحویل یا عدم تحویل خودروی مذکور رو برای متقاضیان طرح یکپارچه که بالغ بر ۴۹۰نفر می باشیم رو مشخص نمی کند. با سپاس

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.