شروط آزادسازی خودروهای وارداتی دپویی چیست؟

0 1,086
با آزادسازی ۲ هزار و ۲۴۹ خودرو دپویی در گمرک می‌توان انتظار داشت که بازار خودرو شیب نزولی به خود بگیرد، البته نباید این نکته را فراموش کرد که آزادسازی خودروهای وارداتی مذکور با فراهم آمدن شروط خاصی میسر خواهد بود.

مدت کوتاهی است که رئیس‌جمهور پیگیر وضعیت خودروهای وارداتی دپویی در گمرکات کشور شده است و به همین جهت نیز پیشنهاداتی از سوی گمرک ایران برای تصویب در هیات وزیران، به وزارت اقتصاد ارائه شده تا هیات دولت آن‌ها را بررسی کند. اگر پیشنهادات مذکور مورد تایید واقع شوند صاحبان خودروهای وارداتی دپویی، احتمالا ۶ ماه فرصت دارند تا سرمایه خود را از گمرک ترخیص کرده و راهی بازار کشورمان کنند.

اما سازمان گمرکات کشور در طرح پیشنهادی خود چه شروط خاصی را در خصوص آزادسازی خودروهای وارداتی دپویی مطرح کرده است؟

اولین شرطی که در این پیش‌نویس مطرح شده، لزوم باز شدن سامانه ثبت سفارش برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی دپویی است.

همچنین سود بازرگانی در این پیش‌نویش ۴۰ درصدی مازاد بر ماخذ حقوق ورودی برای خودروهای با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار درنظر گرفته شده است.

براساس این پیش‌نویس تنها امکان ترخیص خودروهای سواری تا حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی میسر خواهد بود و برای ترخیص خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی، شروط خاصی وجود دارد که باید فراهم شود.

البته ورود خودروهای سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی در مناطق آزاد، محدودیت ندارد ولی به شرطی که تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ توسط مناطق آزاد برای آن‌ها قبض انبار صادر شده باشد.

ضمنا در این طرح عنوان شده که انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی که رأی قطعی منع پیگرد یا برائت آن‌ها از سوی مرجع رسیدگی‌کننده صادر می‌شود، مشمول قید زمانی برای ترخیص نیست و با رعایت مقررات ترخیص می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.