وزیر صمت بالاخره مشکل اصلی واردات خودرو را اعلام کرد

اعتراف وزیر صمت مبنی بر نبود ارز برای واردات خودرو

0 820

نه سختگیری‌های گمرک و سازمان ملی استاندارد و نه کم‌کاری واردکنندگان موجب کُندی واردات خودرو به کشور شده است. وزیر صمت دلیل اصلی این موضوع را نبود ارز برای واردات خودرو اعلام کرد.

واردات خودرو از اردیبهشت‌ماه سال گذشته مجاز شد و آیین‌نامه آن در شهریورماه به تصویب رسید. اولین محموله خودروهای وارداتی اوایل دی‌ماه وارد گمرک شدند و نخستین طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی با وعده تحویل سه‌ماهه، در اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار شد. اما، روند واردات خودرو به کُندی هرچه تمام‌تر پیش می‌رود و پس از گذشت حدود ۵ ماه، هنوز هیچ خودروی خارجی به مشتریان تحویل نشده است.

مشکل اصلی نبودِ ارز است!

با اینکه از بدو ورود محموله‌های وارداتی تاکنون، بارها نهادهای مختلف مثل گمرک، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت از محیط‌زیست و حتی شرکت‌های واردکننده مقصر کُندی واردات جلوه داده شده‌اند، ولی در آخر عقربه چرخید و روی مهم‌ترین عامل بازدارنده، یعنی نبود ارز برای واردات متوقف شده است. وزیر صمت در اظهارات اخیر خود صراحتا اعلام کرد که ارز کافی برای ورود خودروهای خارجی (چه کارکرده و چه دست‌اول) وجود ندارد.

آیین‌نامه جدید واردات خودرو قرار بود هفته گذشته تدوین شود و روی میز دولت قرار گیرد. اما چنین مشکل بزرگی بدون شک باعث به تأخیر افتادن جمع‌بندی نهایی می‌شود. با توجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، به نظر می‌رسد بانک مرکزی تمایل چندانی برای اختصاص ارز به کالای غیرضروری همچون خودرو ندارد. در یک‌ ماهه گذشته، مسئولین پیشنهادهای متعددی در خصوص تأمین ارز برای خرید خودروهای دست‌دوم مطرح کرده‌اند که یکی از آن‌ها، خرید با ارز شخصی مردم بوده است.

بنابراین می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل تأخیر در تدوین آیین‌نامه جدید ورود خودروهای خارجی و البته ورود خودروهای دست‌اول به کشور را همین چالش نبود ارز برای واردات خودرو قلمداد کرد. با اینکه وزیر صمت به برقی‌سازی صنعت خودرو کشور علاقه دارد و وعده ورود خودروهای پلاگین هیبریدی و برقی را داده است، ولی وقتی پولی برای واردات نیست، نمی‌توان انتظار زیادی از واردات گسترده این دسته از خودروهای وارداتی داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.