کامیون‌های وارداتی هنوز نیامده گران شدند

0 2,053
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور در مصاحبه اخیر خود ضمن انتقاد از شرایط ترخیص کامیون‌های وارداتی و مشکلات متعدد در خصوص نوسازی ناوگان، به افزایش تورم و قیمت کامیون‌های نو و حتی فرسوده در بازار اشاره کرد.

بر اساس بند «س» ماده ۳۰ قانون برنامه دائمی کشور، از طریق واردات کامیون‌های حداکثر سه‌ساله اروپایی و اسقاط می‌تواند ناوگان فرسوده داخلی را نوسازی کرد. ولی شرایط سخت ترخیص کامیون‌های وارداتی و عدم ارائه تسهیلات مناسب باعث شده مالکین ناوگان قدیمی قادر به نوسازی کامیون‌های خود نباشند.

مراحل اصلی ترخیص کامیون‌های وارداتی شامل کسب تأییدیه از سازمان استاندارد، کسب تأییدیه از سازمان محیط زیست، تهیه کد ساتا و ارائه گواهی اسقاط می‌شود. مورد آخر، یعنی ارائه گواهی اسقاط مشکل اصلی خریداران و واردکنندگان است.

به عقیده دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران، سازمان راهداری باید نسبت به شرایط ترخیص کامیون‌های وارداتی تجدیدنظر کند، چون در این صورت کامیون‌های نو برای مدت طولانی در گمرک رسوب می‌کنند و نهایتا تبدیل به ناوگان فرسوده می‌شوند و تحویل آن‌ها به کامیون‌دارها عملا بی‌فایده است.

به گفته این مقام مسئول، اکثر دارندگان ناوگان فرسوده فاقد سرمایه کلان برای خرید کامیون‌های ۷۰ الی ۹۰ هزار یورویی و پرداخت هزینه‌های جانبی اعم از گمرک، تهیه کد ساتا و … هستند. دولت باید با ارائه تسهیلات مناسب، شرایط نوسازی ناوگان فرسوده را فراهم آورد، نه اینکه با بی‌برنامگی‌ها، مانع جدیدی به موانع موجود اضافه کند.

انتقاد از شرایط ترخیص کامیون‌های وارداتی و عدم امکان ارائه گواهی اقساط توسط واردکنندگان در حالی مطرح شده که افزایش تورم و قیمت، قدرت خرید کامیون‌های جدید و حتی قدیمی را از بین برده است. در حال حاضر تعدادی کامیون در گمرک وجود دارند که قیمت آن‌ها دو برابر شده و هنوز جواز ترخیص نیز برای آن‌ها صادر نشده است.

به سبب عدم ارائه تسهیلات دولتی و همین‌طور عدم امکان وضع محدودیت تردد، بخش عمده‌ای از کامیون‌های موجود بالای ۵۰ سال سن داشته و رانندگان آن‌ها قادر به نوسازی ماشین‌های فرسوده یا خرید مدل‌های جدید نیستند. اگر دولت به‌زودی برای حل این مسائل چاره‌اندیشی نکند، نوسازی ناوگان کشور به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نخواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.