تشریفات گمرکی وسایل نقلیه برای برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین

0 948
با نزدیک شدن به اربعین حسینی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، جزئیات و تشریفات گمرکی وسایل نقلیه در اربعین امسال را علام کرد. این جزئیات در قالب یک اطلاعیه دوبخشی اعلام شده که بخش اول آن به صدور مجوز موقت برای انواع و اقسام خودروها اشاره می‌کند.

مجوز موقت برای تمام وسایل نقلیه، اعم از خودروهای سواری، اتوبوس، کامیون، وانت و چه از نوع عمومی و چه از نوع شخصی یا دولتی، از تاریخ ۲۷ مردادماه تا پایان ایام اربعین، توسط ستاد مرکزی عتبات عالیات صادر می‌شود.

با توجه به اعلامیه جدید، تشریفات گمرکی وسایل نقلیه در اربعین حسینی برای اخذ جواز موقت، حتی‌المقدور می‌بایست در گمرکات مراکز استان‌های مجاز انجام شود. نکته مهم دیگر در این اطلاعیه در مورد ناوگان عمومی و مجوز تردد موقت آن‌ها است. ناوگان عمومی جهت حمل‌ونقل مسافرین و کالاها در ایام اربعین می‌بایست علاوه بر تشریفات گمرکی، از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور نیز مجوز دریافت کنند.

در اعلامیه مربوط به تشریفات گمرکی وسایل نقلیه در اربعین امسال همچنین به تغییر گمرکات مرزی برای کامیون‌های حامل کالاهای تجاری اشاره شده است. تشریفات صادرات در ایام اربعین از طریق گمرکات سومار، پرویزخان، باشماق، شیخ صله، شوشمی و مرز دریایی خرمشهر صورت می‌گیرند.

متن کامل تشریفات گمرکی وسایل نقلیه در اربعین حسینی سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است.

با توجه به هماهنگی به‌عمل‌آمده با ستاد مرکزی اربعین؛ صدور موقت کلیه وسائط نقلیه سواری، اتوبوس، کامیون، وانت و اعم از عمومی، شخصی و دولتی از تاریخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۷ (مقارن با اول ماه صفر) تا پایان ایام اربعین پس از اخذ مجوز ستاد مرکزی عتبات عالیات (یا نمایندگی ستاد در مراکز استان‌ها) در هر مورد با رعایت موارد ذیل مجاز است:

الف انجام تشریفات صدور موقت خودرو (شخصی و پلاک عمومی) حتی‌المقدور در گمرکات مراکز استان‌های مجاز به انجام تشریفات صدور موقت صورت گیرد.

بصدور موقت ناوگان عمومی برای حمل‌ونقل مسافر و کالا در ایام موصوف علاوه بر تشریفات جاری گمرکی منوط به اخذ مجوز از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌باشد (صدور موقت وسائط نقلیه با پلاک دولتی نیز موکول به موافقت کتبی ذی‌حسابی دستگاه مربوطه است ضمن اینکه خودروهای لیزینگی و یا دارای وام که سند مالکیت آن‌ها در رهن بوده نیز منوط به موافقت کتبی مؤسسه رهن دهنده است).

جبا عنایت به ازدحام و شلوغی در مرزهای، خسروی، مهران، چذابه و شلمچه در ایام اربعین امام حسین (ع) و ظرفیت محدود گمرکات عراق در پذیرش کامیون حامل کالاهای تجاری؛ به جهت جلوگیری از توقف و ضایع شدن کالاهای صادراتی، ضمن هماهنگی قبلی با این دفتر صرفاً در ایام موصوف انجام تشریفات صادرات را از طریق گمرکات مرزی جایگزین باشماق، شوشمی، شیخ صله، پرویزخان، سومار و مرز دریایی خرمشهر انجام نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.