بخشنامه جدید گمرک برای خودروهای گذر موقت

0 1,402

سازمان گمرک کشور در بخشنامه جدید، مهلت تردد خودروهای گذر موقت را افزایش داد. در این بخشنامه همچنین ممنوعیت ورود خودروها از کشورهای خاص هم برداشته شده و از این به بعد، ورود خودروی سواری از هر کشوری مجاز است.

بخشنامه جدید با هدف حمایت از گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی، مسافرین غیرمقیم ایرانی، ایرانیان مقیم خارج و همین‌طور ساکنین مناطق آزاد به گمرکات کشور ابلاغ شده که طبق آن، مهلت تردد خودروهای گذر موقت از ۲ به ۵ ماه افزایش یافته است. از دیگر اهداف جانبی ابلاغ این بخشنامه می‌توان به بهبود شفافیت و انحصار زدایی اشاره کرد.

جزئیات متن بخشنامه

با توجه به متن بخشنامه، تسهیلات افزایش مهلت ۵ ماهه شامل حال گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی، مسافرین غیر مقیم ایرانی، ایرانیان مقیم خارج و همین‌طور ساکنین مناطق آزاد می‌شود. این دسته افراد مجاز هستند به‌مدت ۵ ماه، خودروی سواری دلخواه خود را به شیوه ورود موقت وارد کنند. بد نیست بدانید که مهلت تردد خودروهای پلاک موقت در گذشته تنها ۲ ماه بود که تنها به شرط موافقت گمرک، تا ۳ ماه دیگر هم تمدید می‌شد. اما شکایات متعددی مبنی بر فساد و سوءاستفاده‌های مختلف در حاشیه صدور این جواز دومرحله‌ای گزارش شده بود که باعث شد گمرک به فکر تغییر سقف زمانی قانونی بیفتد.

البته حالا که مهلت تردد خودروهای گذر موقت از همان ابتدا به‌مدت ۵ ماه تعیین‌ شده، دیگر خبری از تمدید مهلت نیست. در حقیقت سیاست‌گذار با ابلاغ بخشنامه جدید سعی کرده حاشیه فساد احتمالی را حذف و از استفاده‌های غیرقانونی جلوگیری کند.

در متن بخشنامه می‌خوانیم: «در راستای تکریم هم‌وطنان مقیم خارج از کشور، حمایت از صنعت گردشگری، تمرکززدایی، تسهیل در تشریفات گمرک و صرفه‌جویی در وقت خدمت گیرندگان گمرک، اختیارات صدور مجوز ورود موقت تردد و یا تمدید مهلت تردد خودروهای ورود موقت تحت صحابت پروانه گمرکی، کارنه دو پاساژ تریپتیک و دیپتیک، با رعایت کامل مفاد مندرجات مواد ۵۰ و ۷۸ قانون امور گمرکی و ۷۲، ۸۰، ۱۴۲ و ۱۴۴ آیین‌نامه اجرایی به شرح جدول پیوست جهت اقدام به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده است.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.