اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

۶۰ هزار میلیارد پول مردم در بانک‌ها بلوکه شده است؛ قرعه‌کشی خودروهای وارداتی به تعویق افتاد

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار بود طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی در تاریخ ۱۶ الی ۱۷ اسفندماه سال جاری آغاز شود. اما به گفته مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، طولانی شدن پروسه اخذ و جمع‌آوری استعلامات موجب تعویق در قرعه کشی خودروهای وارداتی شده است.

هنوز تاریخ دقیقی برای انجام قرعه‌کشی اعلام نشده است. ولی ظاهرا تا زمانی که فرایند استعلام‌گیری به پایان نرسد، خبری از قرعه‌کشی نخواهد بود. البته با توجه به برنامه‌ریزی‌های صمت، بعید است این فرایند به سال آینده موکول شود و تعویق در قرعه‌کشی خودروهای وارداتی به درازا نخواهد کشید.

خودروهای وارداتی طی سه مرحله در سامانه یکپارچه عرضه می‌شوند. البته قیمت نهایی، نوع خودرو و زمان دقیق تحویل خودروها مشخص نیست. با این وجود، شرط ثبت‌نام خودرو در این سامانه، بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان پول در حساب وکالتی است و جالب اینکه تاکنون ۱۲۰ هزار نفر با همین شرایط مبهم برای خرید خودروی وارداتی ثبت نام کرده‌اند. به عبارت دیگر، در حال حاضر ۶۰ هزار میلیارد پول بی‌زبان در بانک‌ها بلوکه شده، تا قرعه‌کشی خودروهای وارداتی آغاز شود.

سود هر متقاضی بین ۲۵ تا ۸۵ میلیون تومان است

ناگفته نماند که طبق ادعای وزارت صمت، در قبال پول بلوکه شده در بانک، به متقاضی سود پرداخت می‌شود. هرچند درصد این سود مشخص نیست. با توجه به شرایط بانک‌ها در سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت، می‌توان حدس زد سود متقاضی مبلغی مابین ۲۵ الی ۸۵ میلیون تومان است. هرچند در ازای هرروز تعویق در قرعه‌کشی خودروهای وارداتی بدون شک سود بیشتری عاید بانک‌ها و وزارت صمت خواهد شد.

صرف‌نظر از جنبه‌های مالی، قرار بر این است که تا پایان سال جاری ۱۰۰ هزار خودروی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه عرضه شود. اما شمار متقاضیان نشان می‌دهد که حداقل ۲۰ هزار تقاضای اضافی وجود دارد. این افراد از فرایند قرعه‌کشی خودروی وارداتی حذف نمی‌شوند، ولی در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند.

فعلا وجود دو مدل خودروی چانگان CS55 و چانگان CS35 Plus در لیست خودروهای وارداتی قابل‌عرضه تأیید شده است. اما به احتمال زیاد، خودروهای فیات ۵۰۰، فیات تیپو و هیوندای النترا نیز به این لیست اضافه خواهند شد.

/blog/news-delay-in-lottery-of-imported-cars/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید