دفاتر اسناد رسمی از پروسه انتقال مالکیت خودرو حذف شدند

0 1,459

حذف دفاتر اسناد رسمی از پروسه انتقال مالکیت یکی از اقدامات مهم و تأثیرگذار دولت در طی یک سال گذشته بوده است که البته هنوز کاستی‌هایی در نحوه اجرای آن به چشم می‌خورد.

به‌عنوان یک مثال مهم، چگونگی محاسبه مالیات توسط سازمان امور مالیاتی کماکان غیرشفاف است. سازمان امور مالیاتی مبنای روشنی را برای محاسبه مالیات خودروها تعریف نکرده و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان قاعده خاصی را برای محاسبه مالیات خودروهای مختلف، اعم از داخلی و لوکس مشخص کرد.

با این وجود اما حذف دفاتر اسناد رسمی از پروسه انتقال وسایل نقلیه مزایای متعددی به‌همراه دارد. اول اینکه انجام پروسه برای مالک ساده‌تر شده و دیگر نیازی به دوندگی‌های فراوان و اتلاف وقت نیست. دوم اینکه دست دفاتر رسمی متخلف کوتاه شده و همکاری آن‌ها با برخی مالکین منفعت‌اندیش قطع می‌شود. بدین ترتیب، امکان فرار مالیاتی و احتمال تضییع وجوه دولتی نیز از بین می‌رود.

پادرمیانی دولت به نفع مردم بوده است؟

بیش از ۱۰ سال بود که پلیس و سازمان ثبت اسناد بر سر انتقال خودرو با یکدیگر مجادله داشتند تا در نهایت دولت پادرمیانی کرده و با راه‌اندازی سامانه امور مالیاتی، روند حذف دفاتر اسناد رسمی از پروسه انتقال مالکیت را کلید زد.

در حال حاضر سازمان امور مالیاتی به جای اخذ مالیات از مراکز تعویض پلاک و دفاتر اسناد رسمی، مستقیما مسئولیت اخذ تمام هزینه‌های مربوط به انتقال سند مالکیت خودروها را بر عهده دارد. بدین ترتیب، دیگر نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست.

از این به بعد، مالکین وسایل نقلیه باید تمام هزینه‌های مربوط به انتقال سند خودرو، از جمله حق‌الثبت، حق‌التحریر، هزینه صدور الکترونیکی سند رسمی، حق‌التحریر اوراق اضافه، مالیات نقل و انتقال وسیله نقلیه و غیره، را از طریق سامانه امور مالیاتی پرداخت و سپس برای تعویض پلاک اقدام کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

//