تحویل محموله وارداتی هیوندای به مشتریان

0 920
مجتبی قهرمانی، رئیس‌کل دادگستری هرمزگان از امکان تحویل محموله وارداتی هیوندای به مشتریان خبر داد. این خودروها به طور کامل از گمرک ترخیص شده و آماده عرضه در سامانه یکپارچه تخصیص هستند.

حدود ۸ ماه پیش خودروهای وارداتی هیوندای وارد بنادر استان هرمزگان شدند. ولی معطلی این خودروها به درازا کشید، به طوری که پس از دستور رئیس قوه قضایی، رئیس‌کل دادگستری هرمزگان شخصا به موضوع ترخیص آن‌ها ورود کرد.

اوایل مردادماه، رئیس‌کل دادگستری هرمزگان دستور قضایی ترخیص محموله خودروهای هیوندای دپوشده در بنادر این استان را صادر کرد و به‌شخصه با سرکشی مداوم از انبارهای گمرکات، نظارت روی فرایند ترخیص را بر عهده گرفت.

محموله هیوندای از هشت ماه پیش به دلیل عدم اخذ مجوز استاندارد به حالت دپو درآمده و در بنادر هرمزگان خاک می‌خوردند. با دستور قضایی مستقیم از سوی دادگستری این استان و پیگیری‌های رئیس سازمان ملی استاندارد، بالاخره شرکت واردکننده اقدام به خود اظهاری این محصولات کرد و با دریافت کارت سبز از سمت سازمان استاندارد، عملیات ترخیص این محموله به پایان رسید. حالا تحویل محموله وارداتی هیوندای بدون هیچ‌گونه معطلی امکان‌پذیر شده است، البته پس از عرضه آن‌ها در سامانه یکپارچه تخصیص.

گمانه‌زنی‌های متعددی در خصوص دپوی خودروهای هیوندای در بنادر هرمزگان و عدم تمایل شرکت واردکننده به ترخیص آن‌ها وجود دارد. عده‌ای بر این باورند که دخالت‌های شورای عالی رقابت در قیمت‌گذاری خودروها باعث شده واردکنندگان تمایلی به ترخیص و عرضه خودروهای وارداتی نداشته باشند. به بیان بهتر، واردکننده از پارکینگ گمرکات و بنادر به عنوان مکانی امن برای احتکار خودروها استفاده می‌کنند. این شایعه باعث شد رئیس‌کل دادگستری هرمزگان از سازمان تعزیرات حکومتی برای بخواهد پیگیر خودروهای دپوشده در انبار باشد. همین موضوع باعث شده شرکت واردکننده بالاخره روند خوداظهاری محموله خودروهای هیوندای را آغاز کند.

برخی دیگر سازمان ملی استاندارد را مانع ترخیص و تحویل محموله وارداتی هیوندای به مشتریان می‌دانند. هرچند این سازمان با ساده گیری‌های اخیر، مجوز ترخیص بیش از ۶ هزار خودروی وارداتی را صادر کرده و به نوبه خود، اهمال شرکت‌های واردکننده را یکی از دلایل اصلی کُندی فرایند ترخیص قلمداد می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.