بدقولی سایپا در تحویل خودرو به بازار روسیه

0 1,394

گروه صنعتی سایپا قرار بود سه خودروی شاهین، سایپا و کوییک را به بازار روسیه و بلاروس صادر کند. اما تحویل محصولات سایپا به روسیه بدون هیچ دلیل منطقی از سوی خودروساز بزرگ کشورمان به تأخیر افتاده و باعث انتقاد برخی رسانه‌های خبری روسیه شده است.

بدقولی سایپا تنها مخصوص مشتریان ایرانی نیست و پا به عرصه فرامرز گذاشته است. دو شرکت واردکننده محصولات سایپا قرار بود در ماه ژوئن سال جاری، محموله خودروهای سایپا را دریافت کنند. ولی با گذشت ۱۳ روز از موعد مقرر، هیچ نشانه‌ای از صادرات خودرو به روسیه نیست و سایپا هیچ توضیحی برای این تأخیر ارائه نکرده است. از این رو رسانه‌های خبری روسیه هر یک با توجه به تفاسیر خود، دلایلی را برای این تأخیر بیان کرده‌اند.

علت تأخیر سایپا چیست؟

دو شرکت واردکننده روسی قرار بود در ماه ژوئن، هر یک ۱۰ هزار دستگاه خودرو متعلق به برند سایپا را دریافت و روانه بازار داخلی کنند. احتمال می‌رود سایپا در تولید ۲۰ هزار دستگاه خودرو با مشکل مواجه شده باشد و هنوز نتوانسته باشد محموله‌های صادراتی خود را آماده کند، مخصوصا اینکه محصولات صادراتی سایپا، خودروهایی مجهز در سطح پرمیوم هستند.

مشکل در تدارکات و تأمین قطعات یدکی هم می‌تواند عامل مؤثری در تأخیر در تحویل محصولات سایپا به روسیه باشد. در صورت برآورد نامناسب توانایی‌ها و دست‌کم گرفتن مشکلات تدارکاتی و لجستیکی، به نظر نمی‌رسد سایپا حداقل تا ۳ الی ۶ ماه دیگر بتواند صادراتی به روسیه یا بلاروس داشته باشد. بدقولی سایپا ممکن است باعث  دلسرد شدن شرکت‌های واردکننده روسی شود و نقض قرارداد در نهایت ضربه محکمی به خودروساز وطنی بزند.

طبق ادعای یکی از رسانه‌های منتقد روسی، خودروهای صادراتی سایپا روی پلتفرم‌های قدیمی ساخته شده‌اند، هیچ خلاقیتی در آن‌ها دیده نمی‌شود و ایمنی و آسایش چندانی ندارند، ولی به‌عنوان خودروهای ارزان‌قیمت برای حمل‌ونقل ساده به کار می‌آیند. کوییک، شاهین و ساینا در بازار روسیه در محدوده ۱ الی ۱.۷ میلیون روبل قیمت‌گذاری شده‌اند و قرار است با محصولات آوتوواز رقابت کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.