استقبال باورنکردنی از نوبت دوم طرح فروش یکپارچه و کمترین تبعات آن

0 3,240

دومین طرح جامع عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش از تاریخ ۳ خردادماه آغاز شده و تا ۱۰ خردادماه ادامه دارد. البته طبق معمول این سامانه به سبب ترافیک بالا با مشکلاتی مواجه بوده، ولی جالب اینجاست که علیرغم وجود این اختلالات، شمار شرکت‌کنندگان در این طرح تاکنون به‌طور باورنکردنی به بیش از ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. ثبت تقاضای ۵۰۰ هزار خودرو در نوبت دوم طرح فروش، آن‌هم در مدت‌زمان کوتاه، نشان می‌دهد که این مرحله دست‌کم با ۱ میلیون سفارش به پایان می‌رسد.

پیش‌بینی میزان تقاضای خودروها تا پایان سال

طبق پیش‌بینی وزارت صمت، بازار ایران به‌طور سالانه به ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو احتیاج دارد. اما اگر تعداد متقاضیان خودرو در مرحله دوم به ۱ میلیون نفر برسد، در مجموع با ۹۵۰ هزار متقاضی در مرحله اول، به حداقل ۲ میلیون دستگاه خودرو تنها برای پاسخ‌دهی به نیاز متقاضیان در سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ احتیاج است!

در صورت برگزاری مراحل سوم و چهارم تا پایان سال جاری، این رقم نه‌تنها از پیش‌بینی وزارت صمت، بلکه از توان و ظرفیت شرکت‌های خودروسازی هم فراتر می‌رود. البته گفته می‌شود دلیل استقبال فراوان و ثبت تقاضای ۵۰۰ هزار خودرو در نوبت دوم آن‌هم تنها در ۲ روز، به عرضه خودروهای مونتاژی ارزان‌شده مربوط می‌شود و شمار تقاضا برای دوره‌های بعدی کمتر خواهد بود. با این حال، آمار مربوط به تولید خودرو در سال گذشته نشان می‌دهد که برآورد تعهد تولید و تحویل دست‌کم ۲ میلیون خودرو تا پایان سال جاری خارج از توان شرکت‌های خودروسازی است.

موج عظیم تعهدات موفق خودرویی بدون شک به سال ۱۴۰۳ هم می‌رسد و این مشکل پیامدهای ناخوشایندی به همراه خواهد داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به بدقولی در تحویل خودرو اشاره کرد. به علاوه، افرادی که در ماه اسفند (نوبت اول) و ماه خرداد (نوبت دوم) موفق به خرید مستقیم خودرو نشده‌اند، ظاهرا تا سال ۱۴۰۳ امکان خرید خودرو با قیمت کارخانه را نخواهند داشت، چون همه محصولات در همان دوره اول و دوم به فروش رفته‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.