افشای اطلاعات جدید درباره سقف قیمت خودروهای وارداتی

0 828
یکی از نمایندگان حاضر در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه تلویزیونی اخیر به سقف جدید قیمت خودروهای وارداتی اشاره کرد. وی از ممنوعیت خودروهای بالای ۲۰ هزار دلار خبر داد و هدف آن را حمایت از دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه و همچنین جلوگیری از نفوذ مافیای خودرو عنوان کرد.

تا زمانی که آیین‌نامه واردات به‌طور رسمی مورد تأیید قرار نگیرد، نمی‌توان درباره مصوبات و بندهای آن اظهارنظر کرد. با این حال، هر از گاهی اطلاعات جدیدی درباره واردات خودرو به گوش می‌رسد که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان حقایق بالقوه در نظر گرفت.

با انقضای قانون منع واردات خودرو در پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری، ایده‌های متعددی درباره ورود خودروهای خارجی مطرح شده است. عده‌ای بر این عقیده هستند که خودروهای لاکچری و بالای ۲۵ هزار دلار نباید وارد ایران شود، چرا که در این صورت باید منتظر ظهور سلاطین بالقوه و نفوذ مافیای خودرویی بود. عده‌ای دیگر باور دارند که ورود خودروهای اقتصادی به دلیل ایجاد رقابت می‌تواند موجب افزایش کیفیت محصولات داخلی شود.

از طرف دیگر، به سبب حذف خودروهای قدیمی و فرسوده، جای خالی خودروهای اقتصادی به شدت در بازار احساس می‌شود. واردات خودرو باید به نحوی صورت گیرد که این کمبود را جبران کرده و در عین حال از دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه حمایت کند. در حقیقت از آنجا که دهک‌های مرفه و بالای جامعه از توان مالی کافی برای خرید هر خودروی دلخواهی برخوردار هستند، واردات خودرو با تمرکز روی برآورد نیاز اقشار متوسط و ضعیف انجام شود.

در همین راستا یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه اخیر خود به سقف جدید قیمت خودروهای وارداتی اشاره، و ورود خودروهای بالای ۲۰ هزار دلار را ممنوع اعلام کرد.

ناگفته نماند که به دلیل اقتصاد بیمار ایران، تعرفه‌ها و هزینه‌های سنگین گمرکی، تورم و بسیاری مسائل دیگر، خودروهای ۲۰ هزار دلاری مثلا ارزان‌قیمت نیز با قیمت غیرواقعی و بسیار گزاف به دست خریداران ایرانی می‌رسد. باید منتظر بود و دید که سرانجام واردات خودرو و آیین‌نامه مربوطه چه خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.