خودروهای بورسی زودتر به خریداران تحویل داده می‌شود؛ زرنگ‌بازی جدید خودروسازان

0 2,051

بورس کالا به سبب مزایای متعدد و حذف نقش دلالان و افراد سودجو از معاملات، روشی عالی برای عرضه خودرو به حساب می‌آید. ولی همین مزایا سبب تبعیض خودروسازان بین مشتریان بورسی و غیربورسی شده است. شرکت‌های خودروسازی به‌منظور تشویق افراد به شرکت در بورس، رفتار متمایزی از خود نشان می‌دهند که شامل حال مشتریان عادی طرح‌های مختلف فروش از طریق وب‌سایت خودروساز نمی‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزایای بورس کالا، تحویل به‌موقع و بدون تأخیر محصولات است. البته در ازای برآورد این تعهد، بورس کالا ضمانت‌های قابل‌توجهی را به‌واسطه حساب وکالتی از خریدار دریافت می‌کند. این مزیت نه‌تنها به نفع خریداران، بلکه برای خودروسازان به معنی افزایش نقدینگی و سودآوری به‌موقع است. از این رو شرکت‌های اصلی خودروساز کشور، یعنی ایران‌خودرو و سایپا به‌طور خاص از عرضه محصولات خود در بورس کالا استقبال کرده و حتی خودروهای فروخته‌شده را به‌صورت زودهنگام و پیش از موعد مقرر به مشتریان خود تحویل می‌دهند. این در حالی است که اکثر شرکت‌کنندگان در طرح‌های فروش، از تحویل دیرهنگام و ناقص خودروها گله‌مند هستند و با مشاهده این تمایز، نسبت به تولیدکننده دلسرد می‌شوند.

ضمانت مشتریان بورسی بیشتر است

به نظر می‌رسد علت تبعیض خودروسازان بین مشتریان بورسی و غیربورسی به همین ضمانت‌های سنگین مربوط می‌شود. به بیان بهتر، خودروسازان هوای مشتریان پولدار خود را بیشتر از مشتریان معمولی دارند. این در حالی است که بخش عظیمی از متقاضیان خودرو در طرح‌های فروش را افراد متوسط و کم‌درآمد جامعه تشکیل می‌دهند. مشتریان طرح‌های فروش معمولا جزو افرادی هستند که پلاک فعال ندارند (متقاضی واقعی) یا سعی دارند با اندک بودجه خود، ماشین را در قالب یک سرمایه‌گذاری برای آینده خریداری کنند. در حال حاضر شرایط سخت ثبت نام برای خرید خودرو و از همه مهم‌تر اجرای رویه قرعه‌کشی، به‌اندازه کافی باعث نارضایتی مشتریان عادی شده است. هرچند که به نظر نمی‌رسد نارضایتی مشتریان و نگرانی‌های آن‌ها چندان برای خودروسازان حائز اهمیت باشد، مگر اینکه از طرف نهاد بالاتری مورد بازخواست قرار گیرند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.