آغاز مذاکره با خودروسازان خارجی به بهانه خدمات پس از فروش

0 939
با نوید ازسرگیری واردات خودرو، شور و هیجان خاصی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد شده است. ظاهرا یکی از شروط اصلی واردات، ارائه خدمات پس از فروش است و به همین بهانه، برخی واردکنندگان داخلی مذاکرات زودهنگام با خودروسازان خارجی را آغاز کرده‌اند.

هنوز بندهای آیین‌نامه واردات خودرو به‌طور قطعی مشخص نشده است. وزارت صمت قصد دارد آیین‌نامه مربوطه را به‌نحوی تنظیم کند که جای هیچ‌گونه مخالفتی نداشته باشد. با این حال، هر از گاهی در مصاحبه‌های مختلف، مسئولین مربوطه به بایدها و نبایدهایی اشاره می‌کنند که می‌توان آن‌ها را جزو بندهای احتمالی آیین‌نامه قلمداد کرد.

به‌عنوان مثال، وزارت صمت به‌تازگی اعلام کرده که ارائه خدمات پس از فروش، یکی از مهم‌ترین الزامات واردات خودرو است. در همین راستا، برخی واردکنندگان داخلی اقدام به مذاکرات زودهنگام با خودروسازان خارجی کرده‌اند تا به‌محض رفع موانع و قطعی‌شدن شرایط، سریع‌تر از رقبای دیگر عمل کرده و خودروهای خارجی را وارد بازار کنند.

البته گفته می‌شود علاوه بر واردکنندگان رسمی و غیررسمی، گری‌مارکت‌ها و حتی عاملین بالقوه از حالا با شرکای قبلی و سایر خودروسازان خارجی و نمایندگی‌های همسایه دیدار کرده و به مذاکره با آن‌ها نشسته‌اند.

ناگفته نماند که با توجه به شروط احتمالی آیین‌نامه و تأکید وزارت صمت بر ماشین‌های اقتصادی، نمی‌توان منتظر تنوع چندانی در واردات خودرو بود. به احتمال زیاد بازار ایران مملو از خودروهای چینی می‌شود و سهم شرکت‌های خارجی دیگر نظیر تویوتا و رنو بسیار ناچیز خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.