آزادسازی واردات خودرو چه تاثیری بر بازار خواهد گذاشت؟

0 1,990
مجلس امروز به طرح آزادسازی واردات مشروط خودرو رای مثبت داد، اما تاثیر این طرح بر وضعیت بازار و صنعت خودروسازی کشورمان چگونه خواهد بود؟

با رای مثبت امروز بهارستانی‌ها به طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو، احتمالا از نیمه دوم امسال شاهد ورود خودروهای خارجی جدید به بازار کشورمان خواهیم بود. خودروهایی که ممکن است حتی از نوع کارکرده و دست دوم نیز باشند. کارشناسان می‌گویند از آنجا که بانک مرکزی هیچ‌گونه ارزی را به واردات این خودروها اختصاص نخواهد داد و اساس واردات آن‌ها بدون انتقال ارز از منابع دولتی است به احتمال بسیار زیاد تاثیر مثبتی بر حال و هوای بازار خودرو کشورمان خواهند گذاشت.

با توجه به قید عدم انتقال ارز در شرایط حال حاضر صنعت و بازار خودرو کشور، به نظر می‌رسد از سرگیری واردات می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی باشد. یکی از اتفاقات مهمی که در پی آزادسازی مشروط واردات خودرو رخ خواهد داد، شکسته شدن حباب قیمت در بازار خودروهای خارجی است. احتمالا با این اتفاق بازار خودروهای داخلی نیز تکان خورده و قیمت‌ها کاهش خواهند یافت.

با اعلام ممنوعیت واردات خودرو در طی سه سال گذشته قیمت خودروهای خارجی به طرز غیرقابل‌باوری رشد یافت. رشد قیمت خودروهای خارجی در کشور، بر بازار داخلی‌ها نیز تاثیر گذاشته و سبب رشد آن‌ها شد. شرایط به نحوی پیش رفت که بسیاری از کارشناسان به این اعتقاد رسیدند که یکی از عوامل تحریک‌کننده منحنی قیمت خودروهای داخلی، همین موضوع (ممنوعیت واردات و رشد قیمت خودروهای خارجی) بوده است.

ایجاد رقابت در بازار و صنعت خودروسازی در کشورمان دیگر تاثیر مثبتی است که آزادسازی مشروط واردات خودرو با خود به همراه دارد. در حال حاضر بازار را انحصار شرکت‌های دولتی در برگرفته و از سرگیری واردات می‌تواند این انحصار را به طور نسبی درهم شکند. امید می‌رود که به این واسطه تولیدکنندگان داخلی کمی در راستای ارتقا کمی و کیفی محصولات خود گام بردارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.