پیش به‌سوی برقی‌سازی صنعت خودرو با کمک چینی‌ها

0 2,610

ازآنجاکه در جدول تعرفه واردات خودرو، به محصولات هیبریدی و برقی هم اشاره شده، وزیر صمت از شرکت‌های دولتی و خصوصی درخواست کرده نسبت به واردات خودروهای برقی هم اقدام کنند. ورود این نوع خودروها می‌تواند زمینه‌ساز برقی‌سازی صنعت خودرو کشور شود.

وزیر فعلی صمت که در گذشته مدیر عامل شرکت تکنولوژیکی مپنا بوده است، دلایل و برنامه‌های متعددی برای برقی‌سازی صنعت خودروی کشور در سر دارد. به گفته وی، ازآنجاکه خودروسازان جهان مخصوصا چینی‌ها با سرعت زیادی به‌سمت برقی‌سازی پیش می‌روند، در آینده نزدیک تأمین قطعات به یک چالش اصلی برای خودروهای درون‌ساز داخلی تبدیل خواهد شد. از این رو شرکت‌های ایرانی هم دیر یا زود باید به جرگه خودروسازهای برقی بپیوندند و تا آن زمان با واردات خودروهای برقی به‌تدریج بازار خودرو را جهت‌دهی کنند.

چالش‌های برقی‌سازی صنعت خودرو

برقی‌سازی صنعت خودروی کشور بدون شک با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که از جمله آن‌ها می‌توان به نبود زیرساخت جامع و گسترده، راه‌اندازی شبکه‌های برق‌رسانی قوی، نصب ایستگاه‌های شارژ عمومی و خانگی و … اشاره کرد. البته وزیر صمت در گفته‌های اخیر خود به قراردادی اشاره کرده که در آن، شهرداری تهران موظف به نصب و راه‌اندازی پنج هزار ایستگاه شارژ سریع و کُند و همین‌طور همکاری برای ورود ۵۰ هزار دستگاه خودرو به ناوگان تاکسیرانی پایتخت است.

بنابراین به نظر می‌رسد گام‌های ابتدایی برای ورود به عرصه جدید برداشته شده و در آینده نزدیک شاهد جولان خودروهای برقی در کشور خواهیم بود. خودروسازان بخش‌های دولتی و خصوصی هم می‌توانند با واردات خودروهای برقی، به رشد و پیشرفت در این حوزه کمک کنند. در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی کمتر از خودروهای بنزینی است و همین امر یک عامل مشوق برای واردکنندگان به حساب می‌آید.

برخی کارشناسان معتقدند که برقی‌سازی صنعت خودروی کشور بدون کمک متخصصین خارجی چندان امکان‌پذیر نیست. حضور چینی‌ها در کشور اگرچه موردانتقاد اذهان عمومی است، اما چین یکی از پیشگامان صنعت برقی‌سازی خودرو محسوب می‌شود و محصولات برقی چینی هم‌اینک شرکت‌های مطرح جهانی را به چالش کشیده‌اند. همکاری با شرکت‌های چینی و استفاده از علم و فناوری آن‌ها می‌تواند نقش بسزایی در پیشرفت برقی‌سازی در کشور داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.