با ورود خودروهای وارداتی جدید قیمت‌ها چقدر کاهش خواهد یافت؟

0 3,610
با توجه به اینکه شورای نگهبان و مجلس به طرح ساماندهی بازار خودرو چراغ سبز نشان داده‌اند، احتمالا به‌زودی شاهد ورود نخستین سری خودروهای وارداتی به کشور خواهیم بود اما آیا ورود این خودروها می‌تواند سبب کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد شود؟

براساس طرحی که مجلس و شورای نگهبان بر سر پیاده‌سازی آن به توافق رسیده‌اند واردات خودرو تنها در ازای صادرات خودرو و قطعات خودرو و نیرو محرکه امکان‌پذیر خواهد بود.

با این اوصاف اگر قرار باشد معادل با تمامی ارزش قطعات خودرو صادرشده در سال‌های اخیر خودرو به کشور وارد شود نهایتا سالی ۴ تا ۵ هزار خودرو وارداتی جدید راهی جاده‌ها خواهد شد. قطعا این تعداد خودرو تأثیر به‌سزایی بر روی تمامی بازه‌های قیمتی بازار نخواهد گذاشت اما نمی‌توان منکر کاهش هرچند کوچک بهای خودروهای رده‌بالای قیمتی موجود در بازار شد.

قیمت خودرو در تعدادی از مدل‌ها در سال‌های اخیر بی‌منطق افزایش یافته و قطعا این خودروها با ورود خودروهای وارداتی جدید با کاهش قابل‌توجه بها مواجه خواهند شد. قیمت این خودروها را عموما دلال‌ها افزایش داده‌اند و بازه قیمتی آن‌ها بین ۲٫۵ تا ۳ میلیارد تومان است. ورود مدل‌های به‌روز ۲۰۲۱ خودروهای مذکور قطعا سبب ریزش قیمت معنادار آن‌ها خواهد شد. این سقوط بسیار کمتر در رنج‌های قیمتی پایین‌تر احساس خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.