هشدار شورای عالی رقابت به خودروسازان گران فروش

0 1,038

به‌دنبال فروش دنا پلاس با قیمت بیشتر از بهای مصوب توسط شورای عالی رقابت، این نهاد قانون‌گذار هشداری را برای خودروسازان صادر کرد. گران‌تر فروختن خودرو از قیمت‌های اعلامی شورای رقابت تخلف در نظر گرفته شده و پیگرد قضایی به‌دنبال دارد.

شورای عالی رقابت به‌منظور تنظیم بازار، دستورالعمل جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو تدوین کرده که در آن بسیاری از خودروهای داخلی گران‌تر و بسیاری از خودروهای مونتاژی ارزان‌تر شده‌اند. البته این شورا چندی پیش، اصلاحاتی را روی قیمت محصولات داخلی اعمال کرد. در اصلاحیه جدید، دنا پلاس معمولی حدود ۴۴ میلیون تومان ارزان‌تر از قبل شد. اما، دنا پلاس معمولی برای مشتریان جدید حدود ۶۶ میلیون تومان گران‌تر از قبل فاکتور شده است.

واکنش شدید شورای رقابت به گران‌فروشی‌ها

این گرانی خودرو برخلاف دستور شورای رقابت بوده و واکنش شدیدی از سوی این نهاد به همراه داشته است. به‌دنبال شکایات متعدد درخصوص سرپیچی از قیمت دستوری تعیین‌شده برای خودروهای سواری، شورای عالی رقابت به شرکت‌های خودروسازی هشدار داده است که دستکاری هرچند جزئی قیمت تولیدی، تخلف است و پیگیری قضایی و نظارتی به‌همراه دارد.

با توجه به ماده ۷ قانون ساماندهی خودرو، شرکت‌های تولیدکننده وظیفه دارند قیمت تولیدی هر محصول (قیمت تعیین‌شده توسط شورای عالی رقابت به‌علاوه هزینه‌های مصرف‌کننده به تفکیک) را به‌طور شفاف در دسترس شورای عالی رقابت قرار دهند. در ضمن، در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هم از خودروسازان خواسته شده قیمت فروش را به‌طور قطعی و شفاف به خریداران اعلام کنند.

بنابراین هرگونه گرانی خودرو برخلاف نظر شورای رقابت یک تخلف از سوی خودروساز به حساب می‌آید و نه‌تنها این نهاد مهم با شرکت متخلف برخورد خواهد کرد، بلکه پیگیری‌های قضایی و نظارتی هم انجام خواهد شد تا حقوق مصرف‌کننده محفوظ باقی بماند. بنابراین از خریداران درخواست شده به‌محض مشاهده گران‌فروشی از سوی خودروساز، گزارش مربوطه را به‌همراه مدارک و مستندات ارائه دهند تا با متخلف برخورد قانونی شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.