منتظر قیمت کارخانه ای جدید خودروها در هفته پیش رو باشید

0 3,442

شورای رقابت در سال گذشته تصمیم گرفت تغییراتی را در دستورالعمل تعیین قیمت خودروها ایجاد کند و قیمت کارخانه‌ای آن‌ها را افزایش دهد. گفته می‌شود قیمت کارخانه ای جدید خودروها تفاوت چندانی با قیمت بازار نخواهد داشت.

قیمت کارخانه ای خودروها در سال ۱۴۰۲ بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت در هفته جاری (هفته سوم فروردین‌ماه) اعلام می‌شود. گزارش‌های مربوط به این افزایش قیمت به ارقام ۳۰ الی ۷۰ درصدی اشاره می‌کنند. اما طبق گفته‌های مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت، رقم دقیقی برای افزایش قیمت وجود ندارد. تخمین ۳۰ الی ۷۰ درصدی شاید به واقعیت نزدیک باشد، اما برخی خودروها ممکن است کمتر از ۳۰ درصد و برخی دیگر بیش از ۷۰ درصد گران‌تر شوند.

هدف از افزایش قیمت خودروها چیست؟

قیمت کارخانه‌ای خودروها در سال ۱۴۰۲ بر اساس فرمول‌ها و داده‌های مختلف و همین‌طور با در نظر گرفتن پیامدهای احتمالی مشخص می‌شود. هدف اصلی از تعریف قیمت کارخانه ای جدید خودروها حذف اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه ای و قیمت بازار آزاد و کم‌رنگ کردن نقش دلالان و افراد واسطه در معاملات خودرویی اعلام شده است. واقعی‌سازی قیمت فروش خودروها همچنین موجب افزایش نقدینگی خودروسازان و در نتیجه افزایش تولید و بهره‌وری آن‌ها می‌شود.

در حال حاضر خودرو به یک کالای سرمایه‌ای و کمیاب تبدیل شده و تقاضای فراوان این محصول، تعادل بازار را بر هم زده است. افزایش قیمت کارخانه ای خودروها همچنین می‌تواند تنظیم نسبی بازار را به‌دنبال داشته باشد. قیمت جدید خودرو بر اساس فرمول کاست پلاس به‌علاوه سود عادله توسط شرکت خودروساز محاسبه و اعلام می‌شود. اگرچه قیمت کارخانه‌ای جدید خودروها در چند روز آینده مشخص می‌شود، ولی برخی فروشندگان با تکیه بر خبر گرانی ۳۰ الی ۷۰ درصدی، فرصت را غنیمت شمرده و در ایام نوروزی، خودروها را با قیمت‌های عجیب در دسترس خریداران قرار داده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.