فروش لوازم یدکی تقلبی در بسته‌بندی اصلی

0 855
وضعیت بازار لوازم یدکی به حدی آشفته است که قطعات یدکی تقلبی در بسته‌بندی اصلی به وفور در بازار یافت شده و کمتر مشتری می‌تواند قطعات اصل و تقلبی را از یکدیگر تشخیص دهد. وفور لوازم یدکی فیک به حدی زیاد است که حتی تعمیرکاران نیز گاها در تشخیص نمونه‌های تقلبی از اصلی دچار خطا می‌شوند.

با توجه به گفته‌های یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس برخی از لوازم یدکی تقلبی در حاشیه خلیج فارس و بر روی کشتی‌ها با کیفیت بسیار پایین ساخته شده و در بسته‌بندی اصلی راهی بازار کشورمان می‌شوند. این قطعات یدکی تقلبی علاوه‌بر زیان رساندن به مشتری و خرابی زودهنگام خودرو وی، افزایش آلایندگی‌ها و خدشه وارد شدن به اعتبار شرکت‌های اصلی تولیدکننده آن‌ها را نیز به دنبال دارند.

در صورتی که خودروسازان نسبت به ارائه خدمات پس از فروش به جا و درست در وسعت گسترده اقدام کنند قطعا بازار لوازم یدکی تقلبی بسیار کوچک شده و به مرور از بین خواهد رفت.

اصلی‌ترین دلیلی که سبب می‌شود مشتریان بازار لوازم یدکی به سمت لوازم یدکی تقلبی گام بردارند برچسب قیمتی ارزان آن‌هاست. نباید این نکته را فراموش کرد که هرچند لوازم یدکی تقلبی در ابتدای امر هزینه کمتری را به خریدار تحمیل می‌کند اما در طولانی مدت سبب خرابی زودهنگام خودرو شده و استهلاک و خرابی دیگر قطعات خودرو را نیز به دنبال دارد.

پیگیری مراجع قانونی برای توقف قاچاق و تولید لوازم یدکی تقلبی

لوازم یدکی تقلبی موجود در بازار کشورمان یا از طریق قاچاق وارد کشور شده و یا به واسطه تولیدکنندگان خرده‌پا با کیفیت بسیار پایین در بازار عرضه می‌شود.

تاکنون شرکت‌های تولیدکننده لوازم یدکی اصلی همکاری فراوانی با نهادهای نظارتی داشته تا پدیده قاچاق و تولید لوازم یدکی تقلبی متوقف شود. عرضه قطعات یدکی تقلبی در بسته‌بندی اصلی و با نام و برند شرکت‌های معتبر در بازار کار شناسایی تولیدکنندگان خرده‌پا را سخت کرده و همچنین به اعتبار شرکت‌های اصلی نیز صدمه وارد می‌کند.

نکته‌ای دیگری که در این میان وجود دارد آن است که واردات ۵۰ درصد از قطعات خودرو در کشور نیز تنها توسط ۷ نفر صورت می‌پذیرد و در این بازار انحصاری طبیعی است که فساد موج زند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.