۱۵ لیتر سهمیه بنزین برای هر نفر در سال آینده

0 3,034
مصوبه جدید کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ به تخصیص سهمیه بنزین به خانوار بدون خودرو اشاره می‌کند. این راهکار در جهت اصلاح نحوه توزیع یارانه بنزین و جلوگیری از ایجاد تنش در جامعه در دستور کار قرار گرفته است.

در نشست اخیر اعضای کمیسیون تلفیق بودجه، موضوعات متعددی از جمله تخصیص سهمیه بنزین به سرپرست خانوار و همین‌طور صدور کارت سوخت شخصی برای تمام افراد جامعه مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. بر اساس گزارش‌های به دست آمده، در حال حاضر ۴۵ درصد خانواده‌های ایرانی فاقد خودرو هستند و به همین خاطر سهمیه بنزین به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

بدیهی است که وضعیت فعلی باعث نارضایتی افرادی شده که سهمی از بنزین دولتی ندارند. هرچه باشد، یارانه بنزین متعلق به تمام افراد جامعه است. البته وزیر نفت چندی پیش گفته بود که روش سهمیه‌بندی بنزین تغییر نخواهد کرد. با این حال طبق مصوبه جدید و به‌منظور جلوگیری از تنش در جامعه، از سال آینده به ازای هر فرد، ۱۵ لیتر سهمیه بنزین به سرپرست خانوار اختصاص داده می‌شود و امکان تبادل آن در بازار نیز وجود دارد.

تخصیص سهمیه بنزین به خانوار بدون خودرو بدون شک یک راهکار عادلانه به‌شمار می‌آید که باعث می‌شود تمام افراد جامعه سهمی از این ثروت ملی داشته باشند. در ضمن، بازار ایجادشده به سبب اجرای این راهکار، دولت را از زیر بار قیمت‌گذاری خارج می‌کند و نقش تنظیم‌کننده را به آن می‌بخشد.

در حال حاضر، خودروهای سواری عمومی از جمله وانت‌بارها، تاکسی‌های معمولی و همین‌طور تاکسی‌های اینترنتی سهمیه بنزین بیشتری دارند. خانواده‌هایی که دارای دو خودرو هستند نیز به‌ازای هر خودرو، سهمیه بنزین دولتی دریافت می‌کنند. اختصاص بنزین دولتی به خانوار بدون ماشین هیچ لطمه‌ای به این افراد نمی‌زند و در حقیقت یک ارزش افزوده برای اشخاصی است که به هر دلیلی فاقد خودرو هستند.

نکته کلیدی این راهکار، ایجاد بازار توسط دولت و ایجاد شرایط و الزاماتی است که به تبع آن‌ها، سهمیه بنزین به یارانه نقدی تبدیل نشود. به بیان بهتر، خانوار از سهمیه بنزین به‌عنوان یک سرمایه بلندمدت استفاده نکنند تا در بازار اختلالی به‌وجود نیاید. برای تحقق این امر، می‌توان الزام تسویه سهمیه در آخر هر ماه را مد نظر قرار داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.