خودروهای وارداتی کارکرده چه ویژگی‌هایی دارند؟

0 1,161

با اینکه واردات خودروهای کارکرده با تأیید شورای نگهبان حتمی شده، ولی هنوز خبری از تدوین و ابلاغ آیین‌نامه مربوط به آن نیست. وزارت صمت تا پایان تیرماه فرصت دارد ضوابط مربوط به واردات خودروهای دست‌دوم را مشخص کند. با این حال طبق گزارش‌های مختلف، می‌تواند چند مورد از ویژگی های خودروهای کارکرده وارداتی را حدس زد.

ویژگی‌های خودروهای وارداتی کارکرده

یکی از ویژگی های خودروهای کارکرده وارداتی بدون شک عمر کمتر از ۵ سال است. هر خودرو سالانه به‌طور متوسط ۳۰ هزار کیلومتر مسافت طی می‌کند. بنابراین کارکرد خودروهای وارداتی حداکثر ۱۵۰ هزار کیلومتر خواهد بود.

از دیگر ویژگی های خودروهای کارکرده وارداتی باید به قیمت آن‌ها اشاره کرد. با اینکه هنوز محدوده قیمت خاصی برای آن‌ها تعیین نشده، ولی به نظر می‌رسد خودروهای دست‌دوم هم با سقف قیمت ۲۰ هزار دلار وارد کشور می‌شوند. از آنجا که قیمت خودروهای کارکرده پس از گذشت پنج سال تقریبا تا ۱۷ درصد کاهش پیدا می‌کند، می‌توان به ورود خودروهای مطرحی همچون تویوتا تاکوما و بسیاری مدل‌های جذاب، پرطرفدار و پرفروش دیگر امیدوار بود.

با اینکه واردات خودرو تقریبا از تمام کشورها (به‌غیر از فرانسه و آمریکا) امکان‌پذیر است، ولی با توجه به رنج قیمت و همین‌طور سلیقه مشتریان ایرانی، واردکنندگان بیشتر به سراغ برندهای ژاپنی و کره‌ای مثل نیسان، تویوتا،کیا و هیوندای می‌روند. تویوتا از لحاظ ایمنی و کیفیت حرف اول را می‌زند، ولی کیا-هیوندای می‌توانند سودآوری بیشتری برای تاجران داشته باشند.

و اما در کنار ویژگی های خودروهای کارکرده وارداتی باید به یک موضوع مهم اشاره کرد. به سبب ماهیت دست‌دوم بودن، این خودروها به تست‌های بیشتری برای بررسی سلامت بدنه و موتور احتیاج دارند. چرا که در این میان ممکن است تقلبی در محموله خودروهای وارداتی انجام شود. مثلا فروشنده بخواهد با دستکاری کیلومتر شمار، کارکرد خودرو را کاهش دهد تا به سود بیشتری در معامله دست پیدا کند. بنابراین به ایجاد نهادهای نظارتی و فنی برای بررسی دقیق خودروها احتیاج است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.