تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی در راستای بهبود کیفیت و تنظیم بازار

0 1,092
تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی یکی از شروط اصلی عرضه خودروهای خارجی به بازار ایران است. به گفته وزیر صمت، خودروهای اقتصادی کنونی فاقد کیفیت مناسب بوده و تولید آن‌ها باید متوقف شود. با جایگزین کردن خودروهای خارجی اقتصادی می‌توان مشکل حذف خودروهای ناکارآمد را حل کرد و در عین حال، قدم مؤثری در راستای حمایت از اقشار با درآمد متوسط یا کم‌درآمد برداشت.

گفته می‌شود با ورود خودروهای ارزان‌قیمت، وضعیت عرضه و تقاضا در بازار خودرو به حالت تعادل نزدیک شده و در صورت تداوم، قیمت‌ها به‌تدریج و به‌سمت بهای واقعی کاهش می‌یابند. ولی آیا تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی واقعا می‌تواند تأثیر بسزایی در وضعیت بازار داشته باشد؟

با توجه به گفته‌های دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، یک سقف عددی بین ۱۷ الی ۲۰ هزار دلار برای قیمت خودروهای خارجی تعریف شده است. بسته به سقف قیمت، عوارض و تعرفه، محدوده قیمت خودروهای وارداتی احتمالا بین ۷۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود. خودروها بدون اعمال محدودیت تعداد، از طریق بخش خصوصی وارد می‌شوند.

با این وجود، دبیر انجمن واردکنندگان معتقد است که واردات خودروهای اقتصادی تأثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته و تنها موجب افزایش عرضه می‌شود، چون آیتم‌های دیگری مثل نرخ ارز، کالای داخلی و میزان عوارض در قیمت‌گذاری خودروها لحاظ می‌شوند. در حال حاضر نرخ ارز ۲۴ هزار تومان است و به نظر نمی‌رسد تعرفه‌ها اصلاح شوند.

از طرف دیگر، خودروهای وارداتی اقتصادی با توجه به سقف قیمت تعیین‌شده، باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا بتوان آن‌ها را جانشین محصولاتی همچون پراید قاتل و پژو ۴۰۵ فرسوده کرد. ورود خودروهای بی‌کیفیت درست مانند این است که محصولات قدیمی و فاقد استاندارد با تیراژ بالا عرضه شوند و این مشکلی را حل نمی‌کند، چون خودروسازان داخلی حس رقابت را از دست داده و انگیزه‌ای برای بهبود کیفیت محصولات خود نخواهند داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.