اجبار پلیس در شماره‌گذاری خودروهای ناامن داخلی

0 817

با اینکه کیفیت پایین خودروها به‌طور خاص در پنج سال اخیر باعث افزایش چشمگیر نرخ مرگ‌ومیر در اثر سوانح و تصادفات رانندگی شده است، اما پلیس باز هم به شماره‌گذاری خودروهای ناامن داخلی ادامه می‌دهد؛ اما چرا؟

به‌طور خاص از سال ۱۳۹۷ به بعد، یعنی با اعمال تحریم‌های شدید بین‌المللی علیه تهران و همین‌طور اجرای قانون منع واردات خودرو، تجهیزات مرتبط به بهانه جلوگیری از خروج ارز ملی، صنعت خودروسازی کشور با چالش‌های متعددی روبه‌رو شد و خودروسازان به‌منظور کنترل قیمت محصولات خود، برخی تجهیزات ایمنی را که در بسیاری از کشورهای جهان جزو تجهیزات ضروری به حساب می‌آیند، از تولیدات خود حذف کردند. کیفیت محصولات و ایمنی خودروها به تدریج کمتر و در عوض آمار تلفات جانی ناشی از حوادث رانندگی روزبه‌روز بیشتر می‌شد.

جانشین رئیس پلیس راهور چه می‌گوید؟

با اینکه در سال ۱۴۰۱ قانون بیهوده منع واردات خودرو منقضی شده، اما ضعف در تولید خودرو هنوز هم احساس می‌شود. البته، پلیس کماکان به شماره‌گذاری خودروهای ناامن داخلی ادامه می‌دهد. جانشین رئیس پلیس راهور در طی مصاحبه‌ اخیر خود، دلیل تداوم این کار را توضیح داده است.

به گفته وی، جواز شماره‌گذاری یک خودرو از سوی سه نهاد ذی‌ربط، یعنی وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست صادر می‌شود. اگر این سه نهاد مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری یک خودرو را صادر کرده باشند، پلیس چاره‌ای به جز تبعیت نخواهد داشت.

پلیس، نقش بسزایی در حفظ و بازگردانی امکانات ایمنی حذف‌شده از خودروها (مثل ترمز ABS و رادار خطی) داشته است، ولی قدرت باطل کردن جواز را ندارد. البته سازمان ملی استاندارد در راستای ارتقای ایمنی و کیفیت خودروها، در سال گذشته استانداردهای ۸۵گانه را تکمیل و خودروسازان را وادار به تبعیت از آن‌ها کرده است. به دستور این سازمان، شرکت‌های تولیدکننده تا اواخر تیرماه فرصت دارند تمام استانداردهای تعیین‌شده را روی خودروها پیاده کنند، در غیر این صورت جواز لازم برای تولید آن‌ها صادر نمی‌شود و خودرو می‌بایست از خط تولید خارج شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.