بازگشت خودروسازان خارجی به ایران؛ از شایعه تا واقعیت

0 886
درست از زمانی که مذاکرات وین آغاز شد شایعاتی در خصوص رفع تحریم‌های صنعت خودروسازی کشورمان به گوش رسیده و حتی بعضی از احتمال ورود مجدد خودروسازان خارجی به ایران می‌گویند اما این احتمال چقدر به واقعیت نزدیک است؟

پس از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی کشورمان خودروسازان با افت ۴۰ درصدی تولید مواجه شدند و تولید برخی از خودروها در کشورمان متوقف شد. حالا اما با توجه به احتمال لغو تحریم‌ها، شایعاتی به گوش می‌رسد که حکایت از بازگشت خودروسازان خارجی به کشور و افزایش توان تولید خودرو و قطعات خودرو دارد.

گفتنی است اگر خودروسازان خارجی به بازار ایران ورود مجدد کنند نه تنها تولید خودرو در کشور افزایش خواهد یافت، که توان تولید قطعات فنی نیز بیشتر شده و کیفیت محصولات خودروسازان از لحاظ ایمنی نیز بالاتر خواهد رفت.

با وجود تمامی این شایعات مسئولین حرف دیگری می‌زنند. وزارت صمت مدعی است که براساس استعلام گرفته شده از خودروسازان و قطعه‌سازان تاکنون هیچ تماس تلفنی از سوی خودروسازان خارجی برای ورود مجدد به بازار ایران گرفته نشده است. تنها مکاتبه صورت گرفته چند مورد ایمیل دریافتی است که چندان هم قابل‌اتکا نیست.

کاهش وابستگی به خارج هدف‌مند دنبال خواهد شد

در دوران تحریم‌ها خودروسازان بسیار تلاش کردند که از وابستگی صنعت خودروسازی کشورمان به خودروسازان خارجی کاسته و در راستای داخلی‌سازی قطعات گام بردارند. تلاشی که تا حدودی نیز موفق بوده است. حالا مسئولین برنامه‌ دارند که حتی اگر خودروسازان خارجی به کشور راه یافتند نیز برنامه قبلی را ادامه داده و در راستای کاهش وابستگی صنعت خودروسازی کشورمان به خارج بیشتر و قوی‌تر گام بردارند.

بسیاری از کارشناسان صنعت خودروسازی معتقد هستند در صورتی که خودروسازان خارجی اجازه راه‌اندازی خطوط تولید خودرو در کشورمان را بدست آورند بازار خودرو ایران نیز رقابتی‌تر شده و این موضوع به خودی خود به ارتقای صنعت خودروسازی‌مان کمک فراوان می‌کنند. البته این برنامه نیازمند تسهیل قوانین و مقررات و همچنین همراهی مسئولین و مدیران کشوری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.