صدور گواهینامه‌های رنگی برای رانندگان خودرو

0 1,682

پلیس راهور فراجا از احتمال صدور گواهینامه رانندگی طلایی و نقره‌ای برای رانندگان خودرو خبر داده است. کمیسیون زیربنایی دولت در حال حاضر مشغول بررسی این پیشنهاد است و در صورت تأیید آن، امتیازهای خاصی برای رانندگان قانون‌مدار تعریف می‌شود.

جانشین پلیس راهور در مصاحبه تلویزیونی اخیر، ایمنی پایین خودروهای داخلی را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده و از افراد خواسته با رعایت قانون و احتیاط بیشتری رانندگی کنند تا شمار حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن‌ها به حداقل برسد. برخلاف ادعای تولیدکنندگان و سختگیری‌های سازمان ملی استاندارد، ایمنی خودروهای داخلی در چند سال اخیر حتی به اندازه ۱ درصد هم افزایش نیافته و در نتیجه حفاظت از جان و مال سرنشینان خودرو مطلقا برعهده رانندگان و پلیس راهور گذاشته شده است.

رنگ‌های مختلف گواهینامه به چه معنی است؟

در راستای حفظ ایمنی و تشویق به رعایت قانون، طرح صدور گواهینامه رانندگی طلایی و نقره‌ای به کمیسیون دولت پیشنهاد شده که به گفته رئیس پلیس راهور، یک سرمایه اجتماعی برای راننده به حساب می‌آید. گواهینامه برای افراد مبتدی ابتدا به رنگ سفید است. اگر فرد در طول زمان رفتار رانندگی درستی از خود نشان داده و مرتکب خلاف‌های سنگین و حادثه‌ساز نشود، رنگ گواهینامه به نقره ای و سپس به طلایی تغییر می‌یابد.

صدور گواهینامه رانندگی طلایی و نقره ای برای افراد تسهیلات متعددی به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان تخفیف در پرداخت جرائم و حتی حذف برخی از آن‌ها اشاره کرد. گفتنی است که رنگ گواهینامه افراد و نظارت بر رفتار رانندگی آن‌ها به‌صورت سیستمی انجام می‌شود. اگر رفتار رانندگی یک فرد در طول زمان پیرو قوانین بوده و خلاف خاصی از وی سر نزند، گواهینامه جدید با ارتقای رنگ نقره ای یا طلایی برای وی صادر می‌شود.

صدور گواهینامه‌های رنگی و تسهیلاتی که همراه آن‌هاست، می‌تواند عامل ترغیب‌کننده‌ای برای پیروی از قانون و جلوگیری از حوادث فاجعه‌آفرین باشد. در حال حاضر حدود ۴۱ میلیون گواهینامه رانندگی با خودروی سواری در کشور صادر شده که رقم قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به آمار جهانی به حساب می‌آید. اما، ایمنی خودروهای موجود در کشور بسیار پایین بوده و حفاظت از مال و جان افراد تا حدی بر عهده پلیس راهور و باقی بر عهده خود رانندگان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.