وزیر صنعت، معدن و تجارت: برنامه‌ای برای واردات خودرو نداریم

دو راهی مجلس و دولت؛ آیا واردات خودرو آزاد خواهد شد؟

0 745

با توجه به گفته‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ دولت برنامه خاصی برای واردات خودرو ندارد و به دنبال آن است که با تاکید بر توان داخلی در طی ۴ سال آینده تولید سالانه خودرو را به ۳ میلیون دستگاه برساند.

سیدرضا فاطمی‌امین در این خصوص توضیح داد: «دولت دو برنامه شش ماهه و دو ساله در حوزه تولید داخل داشته و برای واردات خودرو برنامه‌ای ندارد. برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت دولت در خصوص تولید داخل از مهر ماه امسال به صورت عملیاتی آغاز شده و با رسیدن به اهداف تعیین شده تا پایان سال خاتمه خواهد یافت.»

گفته می‌شود در صورتی که امکان واردات مشروط خودرو میسر شود قیمت خودروهای وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت. بهای برخی از خودروهای خارجی در بازار کشورمان گاها تا ۹ برابر بهای جهانی آن‌هاست.

مجلس به دنبال آزادسازی واردات خودروهاست

هفته گذشته بود که کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی یکی از ماده‌های طرح سامان‌دهی بازار خودرو را اصلاح کرد که در صورت تایید آن، از نیمه دوم امسال شاهد آزادسازی مشروط واردات خودرو خواهیم بود.

در صورت تصویب این اصلاحیه هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند نسبت به واردات خودروهایی با قیمت کمتر از ۴۰ هزار دلار و حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی، در  قالب واردات «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند. 

پیش از این تصور می‌شد که دولت مخالفت خاصی با واردات خودرو نداشته و در صورت تایید طرح مذکور از آزادسازی واردات خودرو به صورت مشروط حمایت خواهد کرد. با این‌حال هنوز اخبار و اظهارات ضد و نقیضی زیادی در این زمینه وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.