درآمد هنگفت دولت از نقل و انتقال خودرو

0 791

بودجه کشور از طریق منابع مختلفی تأمین می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان شماره‌گذاری و انتقال مالکیت خودرو اشاره کرد. درآمد دولت از نقل و انتقال خودرو و همین‌طور شماره‌گذاری آن در سه‌ماهه نخست سال جاری ۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

جزئیات درآمد دولت از نقل‌وانتقال و شماره‌گذاری خودرو

شاید ۵ هزار میلیارد تومان رقم بالایی به نظر برسد، ولی بد نیست این رقم در مقابل درآمد پیش‌بینی شده از این دو کانال تا پایان سال جاری بسیار ناچیز است. در سه‌ماهه نخست سال جاری، دولت توانسته از طریق نقل و انتقال خودرو به درآمد ۲,۸۷۵ میلیارد تومان دست پیدا کند. حال آنکه درآمد حاصل از شماره‌گذاری در این دوره سه‌ماهه ۲,۷۵۳ میلیارد تومان بوده است.

این در حالی است که در بودجه سال ۱۴۰۲، پیش‌بینی درآمد دولت از نقل و انتقال خودرو به رقم ۱۳۰هزار و ۵۷۶ میلیارد و ۲۹۹ میلیون ریال اشاره می‌کند. با توجه به اینکه حدودا ۲.۸ هزار میلیارد تومان در سه‌ماهه نخست سال جاری به حساب دولت واریز شده، به سختی احتمال می‌رود ۱۱ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده تا پایان سال جاری محقق می‌شود.

از طرف دیگر، درآمد حاصل از شماره‌گذاری خودرو در بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱۰ هزار و ۶۶۶ میلیارد و ۵۲۳ میلیون ریال پیش‌بینی شده است. دولت تاکنون حدود ۲.۸ هزار میلیارد تومان از محل شماره‌گذاری به دست آورده و می‌توان امیدوار بود تا پایان سال جاری، ۸ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده را هم دریافت کند.

به‌طور کلی، درآمد دولت از نقل و انتقال خودرو و شماره‌گذاری آن در بودجه سال ۱‍۴۰۲ حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده که تاکنون ۵ هزار میلیارد تومان آن دریافت شده است. اینکه دولت تا پایان سال می‌تواند به رقم پیش‌بینی‌شده دست یابد یا خیر، با کمک آمارهای مربوط به سه فصل جاری روشن می‌شود.

تمام مالکین خودروها برای انتقال سند مالکیت می‌بایست مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کنند. عوارض شماره‌گذاری خودرو هم هزینه دیگری است که معمولا توسط خریدار پرداخت می‌شود. با توجه به سیستمی شدن پرداخت مالیات، تخلف‌هایی همچون فرارهای مالیاتی به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.