وزیر صمت: ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو احتکار شده است

0 938

با توجه به گفته‌های وزیر صمت دلال‌ها و واسطه‌گران ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو را که برگه گارانتی آن‌ها تمام شده است، احتکار کرده و در انبار‌ها نگه‌داری می‌کنند.

در طی ۲ سال اخیر با افزایش بهای دلار و بالا رفتن قیمت خودرو در بازار، طرح تشدید مبارزه و مقابله با احتکار خودرو به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفته است و از آن زمان تاکنون پارکینگ‌ها و انبارهای زیادی در سرتاسر کشور شناسایی شده که محل نگه‌داری خودروهای احتکاری بوده‌اند. اما با این وجود همچنان حجم گسترده‌ای از خودروهای تولیدی کشور از دسترس مصرف‌کنندگان نهایی آن‌ها خارج شده و دپو شده است.

چندی پیش با انتشار تصاویر مرتبط با پارکینگ خودروسازان شایعاتی نیز در خصوص احتکار خودرو توسط آن‌ها منتشر شد که البته این شایعات بلافاصله توسط خودروسازان تکذیب شد. بازدیدهای میدانی از پارکینگ خودروسازان نیز بیانگر آن بود که علت عمده دپو خودروها توسط آن‌ها، به کسری قطعات خودروها بازمی‌گردد.

سرمایه‌های سرگردان عامل اصلی دلالی و واسطه‌گری

کاملا مشخص است که فرار سرمایه از بخش تولید و انتقال آن به بخش دلالی، اصلی‌ترین دلیل احتکار این ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو بوده است. موضوعی که مورد انتقاد وزیر صمت نیز واقع شده است.

سیاست‌های شکست خورده اعمالی در صنعت خودروسازی همچون سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودروهای پرتیراژ و یا ممنوعیت واردات خودرو و ایجاد بازار انحصاری برای خودروسازان داخلی، سبب فرار این سرمایه‌ها از بخش تولید و انتقال آن‌ها به بخش دلالی شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.