واردات خودرو در ازای اسقاط دو دستگاه خودروی فرسوده

0 7,494
واردات خودرو با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد که یکی از آن‌ها، نوسازی وسایل نقلیه در سطح شهر است. در همین راستا، یکی از بندهای آیین‌نامه به واردات خودرو در ازای اسقاط دو دستگاه خودروی فرسوده اشاره می‌کند.

علیرغم گذشت تقریبا سه ماه از انقضای قانون ممنوعیت واردات خودرو، هنوز آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو به تصویب نرسیده و بندهای آن مشخص نیست. با این حال، مسئولین دخیل در حوزه خودرو هرازگاهی به نکاتی درباره آینده واردات اشاره می‌کنند که می‌توان آن‌ها را معتبر در نظر گرفت.

به عنوان مثال، معاون وزارت صمت در گفته‌های اخیر خود، به شرط واردات خودرو در ازای اسقاط دو دستگاه خودروی فرسوده اشاره کرده است که با هدف نوسازی وسایل نقلیه شهری و از همه مهم‌تر افزایش ایمنی سرنشینان صورت می‌گیرد.

اهداف دیگری نیز برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی و خارجی، بهبود کیفیت محصولات داخلی، افزایش رقابت‌پذیری بین خودروسازهای داخلی، استفاده از تکنولوژی خارجی، تنوع ماشین‌ها در سطح شهر و همین‌طور تنظیم و کاهش اختلاف بین میزان عرضه و تقاضا در بازار اشاره کرد.

واردات خودرو در ازای اسقاط دو خودروی فرسوده، تمرکز دولت روی ورود خودروهای اقتصادی را نشان می‌دهد. سقف واردات هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست. برخی منابع به ورود خودروهای حداکثر ۱۰ هزار دلاری و برخی دیگر به ورود خودروهای حداکثر ۲۰ الی ۲۵ هزار دلاری اشاره می‌کند.

به هر حال طبق گفته معاون وزیر صمت، زمانی که محدوده قیمت خودرو و قشر کاربران آن مشخص باشد، هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، تعرفه گمرکی و اسقاط آن از طریق مهندسی معکوس محاسبه می‌گردد. سپس تلاش می‌شود تا با تعریف مشوق‌های مختلف، تخمینی از قیمت هدف محصول اقتصادی به دست آید. در حال حاضر معافیت از اسقاط و تعرفه واردات تا ۲۰ درصد، مشوق‌هایی هستند که برای واردات خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی در نظر گرفته شده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.