بیش از ۱۴۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان دپو شده‌اند

0 836

بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور از دپو بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان خبر داد.

با توجه به گفته‌های اشکان میرمحمدی در پارکینگ خودروسازان داخلی در حال حاضر بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو ناقص دپو شده و منتظر رفع کسری قطعه و تجاری‌سازی شدن است. سهم ایران‌خودرویی‌ها از این آمار ۹۵ هزار دستگاه و سهم سایپایی‌ها ۴۵ هزار دستگاه خودرو ناقص است.

گفته می‌شود بیشترین کسری در خودرو‌های یاد شده مربوط به قطعه ECU است. از ۹۵ هزار خودرو ناقص دپو شده در پارکینگ ایران‌خودرویی‌ها ۹۱ هزار دستگاه یعنی چیزی در حدود ۹۶ درصد از محصولات آن‌ها به دلیل نبود ECU امکان تجاری شدن نداشته‌اند.

در خصوص سایپا نیز شرایط تقریبا مشابه است. از مجموع ۴۵ هزار دستگاه خودرو ناقص این خودروساز بیش از ۳۸ هزار دستگاه خودرو یا به عبارت دیگر حول‌وحوش ۸۵ درصد خودروهای دپویی این شرکت به دلیل کمبود ECU  تجاری‌سازی نشده‌اند.

این آمارها حاکی از آن است که در حال حاضر نزدیک به ۱۳۰ هزار دستگاه خودرو به دلیل نبود ECU در پارکینگ خودروسازان زمین‌گیر شده‌اند.

مشکل همچنان پابرجاست

این نخستین‌بار نیست که دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل کمبود قطعه ناچار به دپو محصولات خود شده‌اند. تابستان سال ۹۸ نیز در حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به دلیل کسری قطعه دپو شده و امکان تجاری‌سازی شدن خود را از دست دادند.

مسئولین وقت در آن زمان با راه‌اندازی نهضت داخلی‌سازی قطعات تا حدودی مشکل کمبود قطعه را حل کرده و از تعداد خودروهای ناقص دپو شده در پارکینگ‌ها کاستند. اما این مشکل به طور کامل حل نشده و خودروسازان همچنان به دلیل کسری قطعه خودروهای خود را دپو می‌کنند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که خودروسازان داخلی تا پیش از پایان تابستان بتوانند بحران ریزتراشه و کمبود قطعات ECU را حل کنند اما با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد سایه این چالش نه تنها بر روی صنعت خودروسازی کشورمان که بر روی صنعت خودرو در سرتاسر جهان همچنان سنگینی خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.