قیمت کارخانه ای خودروها ۳۵ درصد افزایش یافت اما لیست جدید قیمت ها منتشر نشد

1 6,666
نایب‌رئیس شورای عالی رقابت، از جزئیات افزایش قیمت کارخانه ای خودروها رونمایی کرد. بر اساس دستورالعمل جدیدی که روز پنجشنبه منتشر شد، قیمت تولیدی محصولات گروه سایپا با میانگین ۳۵ درصد و محصولات ایران‌خودرو با میانگین کمی بیش از ۳۵ درصد بیشتر می‌شود.

جالب است که بدانید لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا توسط شورای رقابت منتشر نشد و این شورا فقط به بیان میزان افزایش قیمت خودروها اکتفا کرد.

بهمن‌ماه سال گذشته بود که شورای عالی رقابت تصمیم گرفت دستورالعمل جدیدی را برای بازار خودرو تدوین کند. از آن زمان شایع شد که قیمت کارخانه‌ای خودروها بین ۳۰ الی ۷۰ درصد افزایش می‌یابد، هرچند که نهادهای مربوطه این ارقام را تأیید یا رد نمی‌کردند. ولی حالا تکلیف قیمت جدید کارخانه ای خودروها مشخص شده و افزایش ۳۵ درصدی قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی به تصویب رسیده است.

دستورالعمل جدیدی که موجب افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها شده، حاصل همکاری کارگروه خودرویی شورای رقابت با تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط و همین‌طور برگزاری جلسات متعدد با حضور معاونت وزارت صمت، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مجموعه خودروسازان، واردکنندگان و مونتاژکارها به حساب می‌آید.

بر اساس دستورالعمل جدید، خودروهای داخلی با توجه به قیمت خودروهای مشابه خارجی، قیمت‌گذاری می‌شوند. این خودروهای خارجی مشابه با همکاری نهاد پژوهشی و تخصصی منتصب از سوی شورای رقابت و اعضای دانشکده مهندسی خودروی علم و صنعت انتخاب می‌شوند.

هزینه تولید خودرو در طی سال‌های گذشته به دلایل متعدد از جمله افزایش نرخ ارز، نرخ دستمزد و … به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته است، حال آنکه تغییر خاصی در قیمت کارخانه ای خودروها به وجود نیامده و همین موضوع باعث اختلاف چشمگیر میان ارزش تولیدی و قیمت بازار آزاد خودرو شده بود. این اختلاف قیمت پیامدهای منفی متعددی به همراه داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش تیراژ خودروسازان، افزایش دلالی و رانت‌خواری، افزایش بی‌رویه تقاضای خودرو و در نتیجه تبدیل آن به یک کالای کمیاب و از همه مهم‌تر، برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار اشاره کرد.  

افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها می‌تواند آغازگر سرکوب بحران‌هایی باشد که در چند سال اخیر دامن‌گیر بازار خودرو شده است. به دنبال این تصمیم، خودروسازان تعهد داده‌اند که تیراژ محصولات خود را افزایش دهند و در این میان وزارت صمت، ناظر بر عملکرد خودروسازان خواهد بود.

ناگفته نماند که میانگین افزایش ۳۵ درصدی قیمت کارخانه ای خودروها، عمدتا مربوط به محصولات سایپا و ایران‌خودرو می‌شود. بررسی افزایش قیمت برای خودروهای مونتاژی هنوز در دست بررسی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. سام
    سام می گوید

    اگه ایرانی هستی انصراف میدی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.