اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

شایعات مبنی بر گرانی روغن موتور در سال ۱۴۰۲ صحت دارند؟

به گفته مدیرکل دفتر خدمات آماد و توزیع وزارت صمت، شایعات منتشرشده در رسانه‌های مختلف مبنی بر گرانی روغن موتور در سال ۱۴۰۲ حقیقت ندارد؛ هرچند برخی فروشگاه‌ها این ماده مصرفی ضروری برای خودرو را گران‌تر از نرخ مصوب به فروش می‌رسانند. با سامان‌دهی این بخش نیز به‌زودی مشکل گران‌فروشی حل می‌شود.

مدیرکل دفتر خدمات آماده و توزیع وزارت صمت همچنین در اظهارات خود، به عرضه کافی و فراتر از حد نیاز روغن موتور در کشور اشاره کرد. عرضه روغن موتور در هر سال تقریبا ۱.۵ برابر بیشتر از نیاز بازار بوده و هر خبری درباره واردات یا گرانی این محصول، فاقد صحت و اعتبار است.

روغن موتور همانند بنزین، قیمت بیشتری در خارج از کشور دارد. با این حال، فعلا دلیلی بر گرانی این ماده مصرفی خودرو نیست. روغن موتور با ریال تولید شده و با ریال هم در بین توزیع‌کنندگان عرضه می‌شود و درنهایت در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. اگر در این میان عده‌ای به گران‌فروشی روی آورده‌اند، باید شناسایی شوند و جلوی آن‌ها گرفته شود. از خریداران درخواست می‌شود حین خرید روغن موتور حتما رسید دریافت کنند و در صورت مشاهده گران‌فروشی، گزارش دهند تا جلوی متخلفین گرفته شود.

سامانه جامع تجارت

سخنگوی وزارت صمت ضمن کشیدن خط بطلان روی شایعات مربوط به گرانی روغن موتور در سال ۱۴۰۲ به سامانه جامع تجارت به‌عنوان راهکاری برای ساماندهی به عرضه روغن موتور اشاره کرد. این سامانه بخش جداگانه‌ای مربوط به عرضه روغن موتور دارد و تمام تولیدکنندگان بخش خصوصی و خصولتی موظف به شرکت در این سامانه هستند.

همچنین از مردم خواسته شده است به‌منظور جلوگیری از گران‌فروشی، در ثبت اطلاعات در این سامانه نوپا شرکت کنند. مراکز تعویض‌روغنی باید اعلام کنند روغن موتور را به چه صورت، با چه قیمت و به چه فرد یا فروشگاهی فروخته‌اند.

ناگفته نماند که ساماندهی توزیع روغن موتور در سامانه جامع تجارت، نه‌تنها به همکاری فروشندگان، بلکه به همکاری مردم هم احتیاج دارد. ارائه مشخصات کارت ماشین به فروشنده، از جمله مواردی است که مردم را نسبت به همکاری با سامانه بی‌میل می‌کند. اما به‌منظور افزایش نظارت روی قیمت‌ها، کارها باید به شیوه سیستمی انجام شوند تا اثربخشی خود را نشان دهند.

/blog/news-increasing-price-motor-oil-1402/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید