واردات خودروهای تویوتا، هیوندای و نیسان به بازار کشور

0 1,198

فرایند واردات خودرو از آذرماه سال گذشته رنگ و بوی اجرایی به خود گرفت، هرچند وعده صمت مبنی بر عرضه ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی تا پایان سال به تحقق نرسید. اما، فعالیت‌های اخیر واردکنندگان و گزارش‌های مربوطه به افزایش سرعت واردات خودرو در سال جاری اشاره می‌کنند.

چانگان پیشتاز!

واردات خودرو روی غلتک افتاده و ظاهرا بخش عمده‌ای از آن‌ها به برند چانگان تعلق دارد. به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت، اختلاف‌نظر دستگاه‌های مختلف بر سر نحوه ورود و عرضه خودروهای خارجی به کشور برطرف شده و ابلاغیه‌های گمرکی نهایی شده‌اند. با ایجاد هماهنگی، فرایند واردات خودرو سرعت پیدا می‌کند.

محموله‌های وارداتی آینده شامل خودروهای زوتی، نیسان و تویوتا هستند. همچنین برخی واردکنندگان در حال مذاکره با شرکت‌های اروپایی هستند تا محصولات اقتصادی آن‌ها را در دسترس مشتریان ایرانی قرار دهند. خودروهای وارداتی از ارز نیمایی استفاده نمی‌کنند، بلکه با ارز حاصل از صادرات خریداری می‌شوند.

با افزایش سرعت واردات خودرو، فرایند ترخیص خودرو از گمرکات کشور هم سرعت گرفته است. این‌طور که به نظر می‌رسد، محموله خودروهای هیوندای النترا به‌زودی از گمرک ترخیص می‌شوند و در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرند. محموله‌های خودرویی دیگر هم در مراحل پایانی ترخیص هستند که البته طولانی شدن این فرایند، به سخت‌گیری‌های سازمان گمرک مربوط می‌شود.

تاکنون سفارش‌های متعددی از سوی ۱۷ شرکت واردکننده به ثبت نهایی رسیده‌اند. محموله‌های وارداتی پس از ورود به گمرکات کشور، توسط شورای عالی رقابت و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده قیمت‌گذاری می‌شوند و به عرضه درمی‌آیند. این خودروها در هنگام تحویل پلاک‌گذاری می‌شوند و از این بابت هیچ مشکلی وجود ندارد.

البته در این میان بد نیست به تلاش‌های وزارت صمت برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و سهولت‌بخشی واردات خودرو اشاره کرد. با تداوم افزایش سرعت واردات خودرو می‌توان به طولانی‌تر شدن لیست خودروهای وارداتی امیدوار بود. اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، فرایند واردات خودرو وارد فاز جدیدی می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.