آیا خودرو گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؟

0 1,480

بررسی روند بازارهای مالی مختلف در فصل بهار سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بازار خودرو نسبت به سایر بازارهای مالی همچون بازارهای مسکن، دلار و حتی فلزات گران‌بها سود بیشتری را به همراه داشته و این بازار برای سرمایه‌گذاران از جذابیت بالایی برخوردار بوده است.

از نظر علم اقتصاد در شرایط فعلی کشورمان بازاری برای سرمایه‌گذاری مناسب است که رشد قیمتی بیشتر و یا حداقل برابر با تورم را تجربه کند و در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در بازار کالاهای بادوام یعنی بازار لوازم خانگی و خودرو میزان افزایش قیمت بیشتر از تورم بوده است.

به عبارت ساده‌تر شما اگر در فروردین ماه سرمایه خود را به خودرو تبدیل می‌کردید سود بیشتری از آن شما می‌شد تا آن را تبدیل به دلار و یا طلا کرده و یا حتی خانه می‌خریدید.

خودرو؛ کالای همیشه جذاب

بازار خودرو چه از نوع داخلی و چه از نوع وارداتی و همچنین بازار قطعات و لوازم جانبی وابسته به آن همواره از جذابیت بالایی برای صاحبان قدرت و پول برخوردار بوده است چراکه حمایت دولت‌های مختلف از صنعت خودروسازی کشورمان به نوعی نشان‌دهنده تضمین سود برای سرمایه‌گذاران در این بازارهاست.

البته پس از تحریم‌های اعمالی علیه صنعت خودروسازی کشورمان روند سودده صنعت خودروسازی متوقف شده و به مرحله‌ای رسید که مجموع بدهی خودروسازان به رقمی در حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. همین موضوع خود گواه عدم توانایی مدیران کشوری در مدیریت صنعت خودروسازی است. صنعتی که نزدیک به ۴۰ سال حمایت بی‌دریغ را تجربه کرده است.

در سه ماهه نخست امسال خودروسازان توانسته‌اند در مسیر کاهش زیان قرار گیرند و به نظر می‌رسد علت این موضوع نیز به بهبود استراتژی‌های تولید و استفاده از روش‌های مدیریتی کارآمد برمی‌گردد. در کنار این موضوع نباید فراموش کرد که قیمت خودروهای تولیدی سایپا و ایران‌خودرو امسال افزایش یافته و همین افزایش نیز در کاهش زیاد خودروسازان تاثیر به‌سزایی داشته است.

اتفاقا این افزایش قیمت سبب شده است که بازار خودرو بتواند پابه‌پای تورم حرکت کند و به همین علت نیز گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.