بدقولی سایپا در ارسال دعوت نامه برای حواله داران شاهین

0 2,357

ارسال نشدن دعوتنامه برای حواله داران شاهین که در پاییز سال گذشته، نیمی از مبلغ خودرو را پرداخت کرده‌اند، در حالی است که بعضی ثبت‌نام‌کنندگان در نوبت اول فروش جامع خودرو (اسفندماه ۱۴۰۱)، خودروهای شاهین خود را تحویل گرفته‌اند.

سایپا در پاییز سال گذشته، خودروهای شاهین را به‌صورت پیش‌فروش در دسترس متقاضیان قرار داد و ۱۷۳ میلیون تومان پیش‌پرداخت هم دریافت کرد. مقرر شده بود که دعوتنامه تسویه‌حساب در اردیبهشت و خردادماه سال ۱۴۰۲ برای خریداران ارسال شود. حال پس از گذشت حداقل یک ماه از موعد مقرر، هنوز دعوتنامه‌ای برای حواله‌داران فرستاده نشده است.

با اینکه فعلا خبری از ارسال دعوتنامه برای حواله‌داران شاهین‌های پیش‌فروش‌شده در پاییز ۱۴۰۱ نیست، ولی این خودرو در لیست محصولاتی قرار داشت که در دومین طرح فروش جامع در سامانه یکپارچه عرضه شده‌اند. به بیان بهتر، سایپا ظرفیت تولید و عرضه شاهین را دارد، ولی معلوم نیست که به چه دلیل، در قبال خریداران سال گذشته بدعهدی می‌کند.

بدون شک سایپا باید دلیل موجهی برای بدقولی خود در قبال معترضانی که در سال گذشته به این شرکت اعتماد و نصف مبلغ خرید شاهین را پرداخت کردند، داشته باشد. البته این خودروساز دولتی هنوز واکنشی در برابر معترضین نشان نداده است.

سایپا نسبت به خارجی‌ها هم بدعهدی می‌کند!

البته بدعهدی سایپا تنها شامل حال متقاضیان ایرانی نمی‌شود. واضح است که این خودروساز در شرایط چندان مساعدی به سر نمی‌برد، چرا که هنوز نتوانسته تعهدات خود را در قبال مشتریان خارجی هم ادا کند. این شرکت مدت‌ها پیش قرار بود محموله خودروهای کوییک، شاهین و ساینا را به دست فروشندگان روسیه و بلاروس برساند، ولی هنوز صادراتی صورت نگرفته است.

برخی بر این عقیده‌اند که عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، اجباری از سمت دولت بوده تا میزان تقاضا در بازار کاهش یابد. با توجه به رکود معاملات خودرویی، می‌توان گفت رسالت عرضه اجباری به نتیجه رسیده، ولی آیا خودروسازان می‌توانند محصولات فروخته‌شده را به‌موقع تحویل خریداران دهند؟ آیا ممکن است مشکل ارسال نشدن دعوتنامه برای حواله داران شاهین برای ثبت‌نام کنندگان دوره دوم طرح فروش یکپارچه هم تکرار شود؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.