بهمن موتور سهام ایران خودرو متعلق به بانک صادرات را خرید

0 1,395
شرکت کروز، زیرمجموعه بهمن موتور به تازگی اقدام به خرید سهام ایران خودرو بانک صادرات کرده است. بلوک ۳.۳۶ درصدی سهام خودروساز دولتی متعلق به بانک صادرات، با ارزش ۳۲۰۰ میلیارد تومان به گروه خصوصی بهمن واگذار شد.

در نتیجه معامله اخیر بین بانک صادرات و شرکت قطعه‌سازی کروز، بیش از ۱۰.۱ میلیارد سهم ایران خودرو به صورت نقد و شرایطی به زیرمجموعه گروه بهمن فروخته شده است. به دنبال انجام این معامله، سرپرست اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با ارسال نامه‌ای از بانک صادرات خواسته تا اطلاعات مربوط به تأثیرات سود و زیان فروش بلوک ایران خودرو را افشا کند.

فروش سهام ایران خودرو بانک صادرات به قطعه‌سازی کروز، یکی از اقدامات مؤثر در راستای تحقق فرمان خصوصی‌سازی صنعت خودروسازی کشور به حساب می‌آید. در صورت تأیید معامله توسط سازمان بورس، سهم بهمن موتور و کروز از در ایران خودرو به ۶ درصد افزایش پیدا می‌کند. به بیان بهتر، کروز در جایگاه بزرگ‌ترین و قدرتمندترین سهامدار مجموعه ایران خودرو خواهد نشست.

به گفته سخنگوی سازمان بورس، در این معامله حدود ۴۷ ریال سود به ازای هر سهم عاید بانک صادرات شده است. این میزان سود رقم قابل‌توجهی به حساب می‌آید، چراکه در گزارش سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ بانک صادرات، سود هر سهم ۲۱ ریال بوده است.

دستور خصوصی‌سازی صنعت خودرو در اسفندماه سال ۱۴۰۰ توسط رئیس‌جمهور صادر شد و قرار بر این بود که سهام دو شرکت دولتی سایپا و ایران خودرو تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شوند. فروش سهام ایران خودرو بانک صادرات به قطعه‌سازی کروز می‌تواند قدم اول برای تحقق این دستور در نظر گرفته شود، ضمن اینکه بانک تجارت نیز بلوک مشابهی در اختیار داشته و قصد دارد پس از ارزش‌گذاری، آن را در معرض فروش قرار دهد. به احتمال زیاد، بهمن موتور مالک بعدی سهام ایران خودرو متعلق به بانک تجارت خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.