آیا واردات شخصی خودرو امکان‌پذیر است؟

0 11,747
با انقضای قانون منع واردات خودرو، جواز لازم برای ورود خودروهای خارجی به بازار صادر شده است. البته در این میان شبهات و شایعات متعددی در مورد نحوه واردات خودرو بر سر زبان‌ها افتاده، که یکی از آن‌ها به امکان واردات شخصی خودرو اشاره می‌کند. ولی این شایعه تا چه اندازه صحت دارد؟

واردات خودرو مستلزم رعایت شروط متعددی است که هنوز به‌طور قطعی تعریف نشده‌اند. این شروط درباره سقف قیمت (۲۰ یا ۲۵ هزار دلار)، حجم موتور (بین ۱٫۵ الی ۲٫۵ لیتر) و عوامل دیگری همچون واردات در ازای صادرات و غیره هستند.

شیوه واردات خودرو نیز هنوز به‌طور قطعی مشخص نشده است. طبق اظهارات وزیر صمت، واردات خودرو باید به نحوی صورت گیرد که از ایجاد هرگونه انحصار جلوگیری شود.

ولی یک شرط جالب توسط مجلس برای آزادسازی واردات خودرو مطرح شده که بر اساس آن، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو، قطعات، کالاها و خدمات مرتبط با صنعت خودروسازی، نسبت به واردات خودرو و کمک به تنظیم بازار اقدام کند. بنابراین به نظر می‌رسد منعی برای واردات شخصی خودرو وجود ندارد.

با تمام این تفاسیر، هنوز قوانین و بندهای آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو به‌طور شفاف تعریف نشده‌اند. به بیان بهتر، تمام بحث‌ها و گزارش‌های فعلی، تنها نقل‌قول‌هایی از جانب مسئولین هستند که نمی‌توان صحت آن‌ها را مورد تأیید قرار داد. در واقع آزادسازی واردات خودرو از کانال دولت تنها خبر موثق فعلی به حساب می‌آید و مجلس کماکان منتظر دریافت آیین‌نامه از سوی دولت است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.