مجوز پلاک گذاری خودروهای مناطق آزاد صادر شد

0 2,611

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور چندی پیش به امکان تردد خودروهای مناطق آزاد در سایر نقاط کشور اشاره کرد. به گفته وی، طبق شرایطی مجوز پلاک گذاری خودروهای مناطق آزاد صادر می‌شود. شرایط دریافت پلاک ملی برای این ماشین‌ها اخیرا اعلام شده‌ است.

در راستای بهبود عرضه خودرو و کمک هرچند جزئی به تعادل بازار، وزیر صمت پیشنهاد تردد خودروهای مناطق آزاد در سطح کشور را مطرح کرد. این پیشنهاد، مورد رضایت هیأت وزیران قرار گرفته و به‌عنوان یک مصوبه به امضا رسیده است. طبق مصوبه جدید، مجوز پلاک گذاری خودروهای مناطق آزاد بسته به شروطی صادر می‌شود.

بر اساس مصوبه جدید هیأت دولت و طبق قوانین موجود، خودروهای مجازی که هم‌اینک در مناطق آزاد صنعتی و تجاری در حال استفاده هستند، پس از پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌های مربوطه و حقوق ورودی (اعم از حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) قادر به شماره‌گذاری و تردد در سطح کشور هستند.

مصوبه جدید اصلاحیه‌ای بر روی آیین‌نامه واردات خودرو است

بد نیست بدانید مصوبه جدید هیأت دولت، در واقع اصلاحیه‌ای بر متن آیین‌نامه واردات خودرو به حساب می‌آید که بند ۵ آن مربوط به خودروهای مناطق آزاد می‌شود. ضمن اصلاح این بند و تعیین شرایط برای صدور جواز جهت پلاک گذاری خودروهای مناطق آزاد، قید شده که خودروهای مستثنی شده از حکم بند (۱) تفاهم‌نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به شماره ١۴٠٢/١٠/١۴٣٠ تاریخ ١٠ خرداد ١۴٠٠ مشمول حکم این بند نخواهند بود.

قیمت خودروها از طریق سامانه مرتبط با سازمان امور مالیاتی کشور و ضمن محاسبه حقوق و عوارض گمرکی خودروها با رعایت ماده ۱۴ قانون امور گمرک مصوب ۱۳۹۰ مشخص می‌شود. اطلاعات قیمتی در این سامانه باید به‌طور مداوم مورد اصلاح و به‌روزرسانی قرار گیرند.

صدور مجوز پلاک گذاری خودروهای مناطق آزاد و امکان تردد آن‌ها در سطح کشور، بی‌تردید به افزایش عرضه همین‌طور افزایش تنوع خودرو در بازار کمک می‌کند. ظاهرا وزارت صمت از هر راهکاری بهره می‌گیرد تا بتواند بازار خودرو را به  حالت تعادل نزدیک کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.