خودروهای زیان‌ده ایران‌خودرو کدام‌اند؟

0 2,996

انتشار صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ کشور، بار دیگر نشان داد درصد بالایی از خودروهای تولیدی ایران‌خودرو و سایپا زیان‌ده بوده و سودی را نصیب این دو خودروساز نمی‌کند.

زیان خالص ایران‌خودرو و سایپا در سال گذشته برابر با ۳۳ هزار و ۴۰۹ میلیارد تومان بوده که سهم ایران‌خودرو ۲۱ و سهم سایپا ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

نکته‌ای که وجود دارد آن است که میزان فروش ایران‌خودرو در سال ۹۹ نسبت به سال پیش از آن ۱۰۱ درصد افزایش یافته اما هزینه‌های تولید خودرو نیز یک جهش ۱۰۵ درصدی را تجربه کرده است. با این حساب زیان ناخالص ایران‌خودرو نسبت به سال مالی پیش از آن ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.

خودروهای زیان‌ده در گروه خودروسازی ایران‌خودرو کدام‌اند؟

براساس آمار منتشر شده زیان‌ده‌ترین محصول پرتیراژ ایران‌خودرو سمند است. به طور متوسط تولید هر دستگاه از خودرو سمند ۳۵ میلیون تومان ضرر روی دست ایران‌خودرو گذاشته است. هر دستگاه از گروه پژو و دنا هم به طور متوسط به ترتیب ۲۵ میلیون و ۱۵ میلیون تومان زیان داشته‌اند.

در بخش محصولات کم‌تیراژ تولید هر دستگاه دانگ‌فنگ برای ایران‌خودرو با ۴۵ میلیون تومان ضرر به همراه بوده است. همچنین در بخش سایر محصولات ایران‌خودرو نیز زیان متوسط هر دستگاه ۱۴۵ میلیون تومان عنوان شده است.

خودروهای سودآور در گروه خودروسازی ایران‌خودرو کدام‌اند؟

ایران‌خودرو در سال ۹۸ در ضرر کامل به سر برده و تولید تمامی محصولات این شرکت با زیان همراه بوده است. اما شرایط در سال ۹۹ کمی بهبود یافته و تنها دو خودرو رانا و وانت آریسان برای این شرکت سودآوری داشته‌اند. مابقی محصولات ایران‌خودرو ضررده بوده و سودی را نصیب این شرکت نکرده‌اند.

در سال گذشته بیش از ۱۲ هزار دستگاه رانا از خط تولید ایران‌خودرو خارج شده که هر کدام از این خودروها یک سود ۱۴.۵ میلیونی را عاید جیب شرکت سازنده خود کرده است. میزان سود هر دستگاه وانت آریسان هم ۸.۸ میلیون تومان ثبت شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.