محدودیت جدید بیمه برای خودروهای لوکس؛ سقف پرداخت ۶۰۰ میلیون تومانی

0 819

طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث، خودروها به دو دسته متعارف و نامتعارف یا همان لوکس تقسیم می‌شوند. در حالی که هیچ محدودیتی برای پرداخت خسارت خودروهای متعارف وجود ندارد، بیمه خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۲ حداکثر ۶۰۰ میلیون تومان است.

با توجه به افزایش نرخ دیه در سال جدید، دسته‌بندی خودروها نیز تغییر یافته است. خودرویی که قیمت آن کمتر از نصف دیه کامل مرد مسلمان در ماه‌های حرام سال باشد به‌عنوان خودروی متعارف شناخته می‌شود. خودروهای گران‌تر از ۶۰۰ میلیون تومان در دسته خودروهای نامتعارف یا همان لوکس قرار می‌گیرند و حد خاصی برای جبران خسارت مالی آن‌ها تعیین شده است.

دیه مرد مسلمان در ماه‌های معمولی سال ۸۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام ۱.۲ میلیارد تومان است. بنابراین خودروهایی با حداکثر قیمت ۶۰۰ میلیون تومان جزو خودروهای متعارف و خودروهای گران‌تر جزو خودروهای نامتعارف شمرده می‌شوند. بر همین اساس، آستانه بیمه خودروهای معمولی و بیمه خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۲ مشخص شده است.

محدودیت پرداخت خسارت فقط شامل حال خودروهای لوکس است

اگر یک خودروی متعارف و معمولی در یک سانحه رانندگی دچار خسارت شود، میزان خسارت بدون هیچ محدودیتی توسط مقصر حادثه پرداخت خواهد شد. محدودیت در پرداخت خسارت فقط شامل حال خودروهای لوکس است.

در سال جدید، اگر یک خودروی لوکس با حادثه رانندگی مواجه شود، حتی اگر به‌طور کلی آسیب دیده و اسقاطی شده باشد، باز هم مقصر حادثه تنها مسئول پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان است و پرداخت هزینه بیشتر برعهده مقصر و بیمه‌گر نیست. به بیان بهتر، اگر خودروی لوکس تصادف کند، میزان خسارتی که از سوی بیمه تأمین می‌شود بر اساس قیمت خودروی متعارف است.

بد نیست بدانید که در گذشته و پیش از به تصویب رسیدن قانون بیمه شخص ثالث در سال ۱۳۹۵، اگر یک خودروی چند صد میلیون تومانی دچار خسارت می‌شد، امکان پرداخت کامل خسارت وجود داشت. به عبارت دیگر، حد خاصی برای مسئولیت مقصر حادثه برای پرداخت خسارت مالی وارده به خودروی زیان‌دیده تعیین نشده بود. ولی از سال ۱۳۹۵ وضعیت فرق کرده و مسئولیت مالی دارندگان وسایل نقلیه در حوادث رانندگی به ۵۰ درصد دیه فرد مسلمان در ماه‌های حرام محدود شده و بنابراین سقف بیمه خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۲ تنها ۶۰۰ میلیون تومان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.