وضعیت بازار پس از واردات خودرو چگونه می‌شود؟

0 1,441
با رأی موافق مجمع تشخیص مصلحت نظام، کورسوی امیدی در دل طرفداران خودروهای خارجی روشن شده است. وضعیت بازار پس از واردات خودرو بدون شک تغییر می‌یابد، ولی میزان تأثیرگذاری آن مستقیما به نحوه اجرا، تعداد و تنوع محصولات وارداتی وابسته است.

خبر آزادسازی واردات خودرو به‌تنهایی تأثیر روانی بسیاری روی بازار گذاشته است، ولی منفعت مردم و افت ملموس قیمت‌ها، به تعداد دستگاه‌های واردشده، تنوع آن‌ها و از همه مهم‌تر مسیر واردات خودرو بستگی دارد. در شرایط کانونی، آزادسازی واردات خودرو از دو طریق امکان‌پذیر است؛ مصوبه مجلس شورای اسلامی و دولت.

بر اساس مصوبه مجلس و با توجه به شروط مجمع تشخیص مصلحت، واردات خودرو تنها در تعداد محدود و البته به شرط صادرات، مجاز است. پس از این طریق نمی‌توان انتظار داشت که وضعیت بازار پس از واردات خودرو به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بهبود یابد. چون خودروسازها و قطعه‌سازهای داخلی توان چندانی برای صادرات ندارند و از آنجا که واردات باید به شرط صادرات صورت گیرد، خودروهای محدودی به بازار عرضه می‌شوند. محدودیت در تعداد به نوبه خود موجب محدودیت در تنوع شده و در نتیجه، واردات خودرو تأثیر چندانی در بازار نخواهد داشت.

در مقابل، وضعیت بازار پس از واردات خودرو به‌واسطه دولت امیدوارکننده‌تر خواهد بود، چون به احتمال زیاد، خودروهای متنوع و بیشتری جهت عرضه در اختیار فروشندگان بزرگ قرار می‌گیرند.

با تمام این اوصاف، هنوز ابهاماتی درباره مسیر واردات خودرو وجود دارد. واردات خودرو توسط دولت یا مجلس، تأثیر متفاوتی روی بازار و کاهش قیمت خودروها خواهد گذاشت. در ضمن، عوامل دیگری نیز در افت قیمت خودروها نقش دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به تورم، قیمت ارز و تعادل بین عرضه و تقاضا اشاره کرد. هر یک از این عوامل به‌تنهایی می‌تواند تأثیر سازنده یا مخربی روی بازار داشته باشد، حتی اگر واردات خودرو آزاد شود و به ازای هر نفر، سه ماشین خارجی در بازار موجود باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.