وزیر صمت: واردات خودرو سال آینده آزاد خواهد شد

0 1,427

وزیر صمت ضمن اشاره به روند مثبت تراز ارزی در سال جاری اعلام کرد که سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد.

با توجه به گفته‌های سیدرضا فاطمی‌امین امسال تراز ارزی روند خوبی را سپری کرده است و به همین جهت نیز احتمالا سال آینده مصوبه ممنوعیت واردات خودرو تمدید نخواهد شد.

لازم به یادآوری است که عمده‌ترین دلیلی که سبب شد دولت در سال ۹۷ واردات خودرو را ممنوع اعلام کند، مدیریت تراز ارزی کشور بود. در آن سال به‌واسطه اعمال تحریم‌ها، فروش نفت کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرده و به همین جهت دولت برای مدیریت مصارف ارزی کشور واردات خودرو را ممنوع اعلام کرد.

مصوبه مربوط به ممنوعیت واردات تا اردیبهشت ماه سال آینده اعتبار داشته و اگر پس از آن مجددا تمدید نشود دیگر قابلیت اجرایی شدن نخواهد داشت. تمدید این مصوبه نیازمند هماهنگی دولت است.

وزیر صمت همچنین ضمن اشاره به عدم توانایی خودروسازان داخلی در تأمین نیاز بازار گفت: «تقاضای خودرو در حال حاضر در کشورمان بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است و عرضه خودروسازان در شرایط فعلی به حدود ۱ میلیون دستگاه می‌رسد در این شرایط ما نیازمند آن هستیم که سال آینده واردات خودرو آزاد شود.»

عرضه افزایش خواهد یافت

به نظر می‌رسد وزارت صمت برنامه دارد در سال آینده با کمک افزایش عرضه خودرو از سوی خودروسازان و همچنین آزادسازی واردات قیمت‌ها را در بازار آزاد مدیریت کرده و به مرور فرایند قرعه‌کشی را از ثبت‌نام خودروها حذف کند.

با توجه به گفته‌های اخیر فاطمی‌امین در شرایط فعلی که میزان عرضه و تقاضا در بازار کشورمان متناسب نیست، طبیعی است که خودرو یک کالای سرمایه‌ای تلقی شود. گواه این ادعا نیز حجم بالای ثبت‌نام‌ها در طرح‌های فروش خودروسازان است.

وزیر صمت از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی پیوسته وعده مدیریت بازار خودرو و افزایش عرضه خودرو از سوی خودروسازان را مطرح می‌کند. وعده‌ای که اگر عملیاتی شود به حق موجب مدیریت و بهبود شرایط بازار خواهد شد.

حالا باید منتظر ماند و دید که فاطمی‌امین در کارنامه سال آینده خود چه نتایجی را ثبت خواهد کرد. تاکنون که وعده‌های وی در خصوص کاهش قیمت خودروها و افزایش عرضه از سوی خودروسازان عملیاتی نشده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.