مخالفت شدید مونتاژکارها بالاخره به نتیجه رسید؟

0 697

به گفته سخنگوی شورای عالی رقابت، قیمت جدید خودروهای مونتاژی که در چند روز اخیر سروصدای فراوانی به پا کرده، بر اساس صورت‌های مالی مربوط به شش‌ماهه ابتدایی شرکت‌های مونتاژکار بوده و در نتیجه، اصلاح قیمت تولیدی خودروهای مونتاژی دور از انتظار نیست.

شورای عالی رقابت در تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه، قیمت جدید خودروهای مونتاژی را اعلام کرد و به‌دنبال آن، جنجال بسیاری در رسانه‌های خبری به‌وجود آمد. کاهش شدید قیمت خودروهای مونتاژی در چند روز اخیر همچنین موجب انتقاد فراوان شرکت‌های مونتاژکار شد. ظاهرا این اعتراضات چندان هم غیرموجه نبوده‌اند، چرا که شورای رقابت، قیمت جدید خودروهای مونتاژی را بر اساس صورت‌های مالی خودروسازان در شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ محاسبه کرده است.

اصلاح قیمت تولیدی خودروهای مونتاژی

سخنگوی رقابت با اشاره بر این موضوع، از اصلاح قیمت تولیدی خودروهای مونتاژی در آینده نزدیک خبر داد. البته قرار بوده محاسبات جدید طی سه ماه آینده انجام شود، ولی ظاهرا این پروسه زودتر از موعد به اجرا می‌رسد تا جلوی ضرر بیشتر مونتاژکاران کشور گرفته شود. قیمت‌گذاری جدید خودروهای مونتاژی بر اساس صورت‌های مالی جدیدتر انجام شده و بدون شک قیمت جدید خودروها بیش از قیمت قبلی اعلام می‌شود.

هدف اصلی شورای عالی رقابت، تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری کالاها در راستای تنظیم بازار است. همان‌طور که افزایش متوسط ۳۰ درصدی خودروهای داخلی موجب نارضایتی مصرف‌کنندگان شده، کاهش قیمت مونتاژی‌ها نیز گلایه شرکت‌های خودروسازی را به همراه داشته است. البته از آنجا که تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری جدید در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ صورت گرفته، جای سؤال نیست که چرا شورای عالی از اطلاعات مالی شش ماه ابتدایی شرکت‌ها استفاده کرده است.

شورای رقابت وظیفه دارد هر شش ماه یک بار، با توجه به وضعیت بازار و در راستای تنظیم آن، قیمت کالاهای مختلف از جمله خودرو را تغییر دهد. بنابراین اصلاح قیمت تولیدی خودروهای مونتاژی بر اساس صورت‌های مالی شش‌ماهه دوم انجام می‌شود و به احتمال زیاد در اواخر شهریورماه نیز شاهد تغییر قیمت خودروها  باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.