چرا تایر در بازار آزاد چند نرخی است؟

0 556
با توجه به گفته‌های سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور، توزیع تایر با ارزهای ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی و همچنین توزیع تایرهای تولید داخلی در بازار آزاد سبب چند نرخی شدن این کالا شده است.

مصطفی تنها در این خصوص توضیح داد:

در بازار آزاد تایرهایی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی موجود است که متعلق به سال‌های گذشته است. این تایرها از زمان عرضه یعنی از سال ۹۸ تاکنون جذب بازار نشده و هنوز به صورت کامل به فروش نرفته‌اند. از سوی دیگر تعدادی از واردکنندگان تایر با ارز نیمایی نیز اقدام به قیمت‌گذاری و عرضه تایرهای خود در بازار آزاد کرده و طبیعی است که نمی‌توانند تایری که با ارز نیمایی ۲۱ هزار تومانی وارد کرده‌اند، را بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مشتری برسانند. علاوه‌بر موارد فوق تعدادی از تولیدکنندگان داخلی نیز که با ارز نیمایی اقدام به تهیه مواد اولیه کرده‌اند، تایرهای تولیدی خود را متناسب با شرایط فعلی بازار قیمت‌گذاری کرده و توزیع می‌کنند. تمامی این عوامل سبب شده که در حال حاضر تایر در بازار آزاد چند نرخی باشد.

گفتنی است با جذب تایرهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار شده‌اند، به تدریج مشکل چند نرخی بودن این کالا حل شده و بازار به تعادل می‌رسد.

البته این احتمال نیز مطرح است که تایرهای وارداتی و خارجی یک نرخ خاص را به خود اختصاص داده و تایرهای تولید داخل نیز با نرخ دیگری در بازار توزیع شوند. در این حالت هم بازار وضعیت به مراتب بهتری نسبت به شرایط فعلی خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.