گرانی بنزین شایعه است یا دولت افکار عمومی را محک زده؟

0 1,091

با اینکه از پیش از آغاز سال جاری تاکنون بارها مسئولین ذی‌ربط بر گران نشدن بنزین در سال جاری تأکید داشته‌اند، اما با انتشار شایعات گاه‌و‌بی‌گاه به نظر می‌رسد افکار عمومی نیاز به شفاف‌سازی قیمت بنزین توسط دولت دارد.

هر از گاهی چو می‌افتد که بنزین در سال جاری گران می‌شود. چندی پیش هم خبرهای متعدد در خصوص احتمال سه‌نرخی شدن بنزین منتشر شد، هرچند منبع این خبر قلابی بود.

با توجه به سابقه عملکردی دولت، بسیاری افراد بر این عقیده‌اند که انتشار این دست اخبار در حقیقت محک افکار عمومی و مشاهده بازخورد آن‌هاست. به بیان بهتر، این بدبینی وجود دارد که دولت درصدد گرانی بنزین برآمده و سعی دارد با انتشار چنین اخباری، اذهان عموم را آماده کند.

شایعه‌ها از کجا نشأت می‌گیرند؟

اگرچه مسئولین بارها خبر گرانی بنزین را تکذیب کرده‌اند، ولی واقعیت این است که مردم اعتماد خود را نسبت به صداقت دولت از دست داده‌اند، به‌ویژه در مباحثی مثل گران نشدن کالاها و اجناس. به نظر می‌رسد مسئولین خود را در موقعیتی نمی‌بینند که بتوانند با حقایق و چالش‌های کشور بدون پرده با مردم صحبت کنند و همین موضوع باعث شده تا به روش‌های دیگر مثل شایعه‌پراکنی درباره گرانی بنزین، از نظر و بازخورد جامعه مطلع شود.

البته به نظر می‌رسد شایعه‌پراکنی‌ها بالاخره تأثیر خود را گذاشته‌اند، چون حتی رسانه‌ها و روزنامه‌های داخلی هم نسبت به موضوع گرانی بنزین حساس شده‌اند. آن‌ها در عناوین مختلف، نیاز به شفاف‌سازی قیمت بنزین توسط دولت را مطرح کرده و از مقامات ذی‌ربط خواسته‌اند صراحتا در خصوص برنامه‌های آینده برای افزایش یا ثبات قیمت بنزین توضیح دهند.

بد نیست بدانید بنزین در سال ۵۷ لیتری ۱ تومان بوده و حالا نرخ سهمیه‌ای آن ۱۵هزار برابر و نرخ آزاد آن ۳۰هزار برابر شده است. بنزین از سال ۱۳۹۸ تاکنون گران‌تر نشده و همین موضوع، شک افکار عمومی را در خصوص صحت شایعات مربوط به گرانی بنزین در سال جاری افزایش می‌دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.