۳ نمره منفی برای خودروی سواری با چراغ‌های معیوب

0 995

در قوانین راهنمایی‌ورانندگی کشور، ۱۷۱ تخلف مختلف وجود دارد که ۲۰ مورد از آن‌ها جزو تخلفات حادثه‌ساز هستند و نمره منفی برای راننده خاطی به همراه دارند. طبق قوانین، ۳ نمره منفی برای خرابی چراغ خودرو لحاظ شده است.

رانندگی با خودرویی که چراغ‌های آن معیوب است، یک تخلف حادثه‌ساز به حساب می‌آید، چراکه نه‌تنها ایمنی راننده و سرنشینان خودرو، بلکه ایمنی رانندگان دیگر و عابران پیاده را به خطر می‌اندازد. از این رو، برای راننده‌ای که با خودروی دارای چراغ معیوب راهی جاده‌ها می‌شود، ۳ امتیاز منفی در نظر گرفته شده است.

جزئیات بیشتر درباره ۳ نمره منفی

بنابراین اگر هر ایرادی در چراغ‌های اصلی جلو و عقب، چراغ ترمز، راهنما، چراغ دنده عقب یا به‌طور کلی، سیستم روشنایی وجود داشته باشد، مالک خودرو بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح و تعمیر آن اقدام کند، در غیر این صورت دوربین‌های ترافیکی یا افسر پلیس در صورت مشاهده هر یک از عیوب، ۳ نمره منفی را برای راننده به ثبت می‌رساند.

نقص فنی مؤثر یا نقص در سیستم روشنایی در شب، به عنوان مورد پانزدهم در جدول تخلفات حادثه‌ساز دیده می‌شود. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که خرابی چراغ‌ها مخصوصا در ساعات شب، جان سرنشینان خودرو و به‌طور کلی ایمنی جاده را به خطر می‌اندازد. رانندگی بدون استفاده از چراغ راهنما، چراغ ترمز، چراغ مه‌شکن و … غیر قابل‌تصور است و شاید ۳ نمره منفی برای خرابی چراغ خودرو جریمه چندان سنگینی شمرده نشود. با این حال، تعیین نمره منفی راننده را ترغیب به پیروی از مقررات و رفع نواقص خودرو می‌کند، چراکه اگر جمع نمرات منفی به ۳۰ برسد، گواهی رانندگی به‌مدت ۳ ماه ضبط خواهد شد.

بد نیست بدانید در لیست تخلفات حادثه‌ساز برای خودروهای سواری، بیشترین نمره منفی برابر ۱۰ است که به رانندگی با سرعت غیرمجاز و همین‌طور رانندگی در حالت مستی اشاره می‌کند. پس از این دو مورد، عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک، ثبت بیشترین نمره منفی (۸) را برای راننده به دنبال دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.